компулсивна покупка[1] е крайно и неприсъщо потребителско поведение. Изпитва се вътрешно удовлетворение от акта на покупка, в някои случаи се наблюдава загуба на самоконтрол и непоследователност. Компулсивната, (неудържима) покупка е покупка, която потребителят е трудно да си спести. |
консуматорска социализацияПроцес, чрез който хората придобиват умения, знания и отношение, необходими, за да изпълнят функцията си на потребител. |
Личен изборЛичният избор определя потребителското поведение. Съществуват много и различни теории, засягащи тази категория. Общото във всички тях е, че залагат на постоянни неща, важно място сред които имат човешкият характер и взаимоотношенията на потребителя с околните. Други съществени общи черти са догматичността, превъзходството, отстъпчивостта и агресивността. Например пушачи са онези, в чийто характер са заложени чувства като агресивност и превъзходство и в никакъв случай отстъпчивост. Проучванията показват, че отстъпчивият човек предпочита традиционното, електрическа самобръсначка, слага си повече афтършейв и цели на демоснтрира по-висок статус. |
Маркетинг в реално времеСтратегия, концентрирана върху актуални събития. Цел: да свърже потребителите с продуктите или услугите, които се предлагат в реално време/ настоящия момент. Използва се често в Twitter, Instagram & Facebook, където се събира актуална информация и след това се таргетира аудиторията. |
Машинно самообучениеПроцесът на компютри, променящи начина, по който изпълняват задачи, като се учат от нови данни, без човек да има нужда да дава инструкции под формата на програма. |
МотивацияДвижеща сила, която е под формата на нужда или причина за да се постигне определена цел. |
НаучаванеПроцес, в който индивидът си променя поведението, вследствие на натрупан опит и знание. |
ограничена рационалност[1] потребителското поведение е свързано с познавателните възможности и способностите за учене на индивида. Предположенията са, че: (1) потребителите вземат решение след процес на “обмисляне”, продължителността на който зависи от размера на поемания риск; (2) изборът е базиран на бъдещите очаквания, а не само на краткосрочните наблюдения и (3) решението се предопределя от принципа на ограничеността на ресурсите и алтернативната цена. Стъпките на процеса са рационални само дотогава, докогато са в съответствие с поставените цели. Под рационално тук се разбира осъществяването на някаква систематична процедура на вземане на решение и в този смисъл рационалното поведение не изключва импулсивното поведение. |
Пазарен прозорецГрупа от потребители, която е пренебрегната от производителите на свързани продукти. |
Потребителличност, която използва или взаимодейства за собствени нужди с даден продукт |