теории на личността. Теории за личността
Изучаването на личността и връзката с човешкото поведение води началото си още от ранните творби на европейците, гърците, китайците и египтяните. Хората винаги правят преценки за индивидуалностите на другите с цел да се определи дали човек е агресивен, авантюрист, харизматичен и др. Учените така и не успяват да достигнат до единомислие за точната дефиниция на понятието личност. Съществуват обаче три общи черти във всички определения: 1. Те наблюдават уникалните характеристики, които открояват разликите между хората, а не толкова техните прилики; 2. Наблягат на последователността на човешкото предразположение, а не на промените в неговото поведение в различните ситуации. 3. Всяко определение включва и тенденция, която отразява как личността може да влияе на човешките действия и реакции при различните обстоятелства. Освен другите фактори, личността съдържа и взаимодействието на настроения, ценности, мотиви, отношения и обичайните начини за реагиране в даден момент. |
Теория за личността на Карен ХорниКарен Хорни подчертава значението на социалните условия и факторите на средата при формирането на личността. Според нея има 10 нужди, които се появяват в следствие на опитите на индивида за развитие на личността му. Те са групирани в 3 главни насоки: - Услужливият тип – тези, които се обръщат към хората, наблягайки на нуждата си от любов; предпочитат маркови стоки - Агресивния тип – наглягат на нуждата си за сила, власт, манипулаия - Незаинтересован тип – странят от хората, независимост, разчитата на себе си; не са способни на обвързване |
Теория на Бекер и ЛанкастърТеорията на Бекер и Ланкастър за потребителско поведение разглежда поребителите като икономически агенти, които произвеждат удовлетворение чрез комбинация от стоки и време. В нея удовлетворението е функция на задоволството от съответната стока във времето, което е ограничен ресурс. |
Теория на съответствиетоКолкото по-голямо е съответствието между марката и имиджа на човек, толкова повече тази марка ще бъде предпочитана от него. |
ТрендOбщо развитие или промяна в ситуацията или в поведението на потребителите. |