воскресенье, 19 мая 2024, 10:28
Сайт: Sofia University ELearning
Курс: Потребителско поведение в дигиталния маркетинг, зимен семестър 2021/2022 (C477079S1)
Глоссарий: Основни термини в курса
Т

теории на личността

. Теории за личността

 

Изучаването на личността и връзката с човешкото поведение води началото си още от ранните творби на европейците, гърците, китайците и египтяните. Хората винаги правят преценки за индивидуалностите на другите с цел да се определи дали човек е агресивен, авантюрист, харизматичен и др.

Учените така и не успяват да достигнат до единомислие за точната дефиниция на понятието личност. Съществуват обаче три общи черти във всички определения:

1. Те наблюдават уникалните характеристики, които открояват разликите между хората, а не толкова техните прилики;

2. Наблягат на последователността на човешкото предразположение, а не на промените в неговото поведение в различните ситуации.

3. Всяко определение включва и тенденция, която отразява как личността може да влияе на човешките действия и реакции при различните обстоятелства.

Освен другите фактори, личността съдържа и взаимодействието на настроения, ценности, мотиви, отношения и обичайните начини за реагиране в даден момент.

Теория за личността на Карен Хорни

Карен Хорни подчертава значението на социалните условия и факторите на средата при формирането на личността. Според нея има 10 нужди, които се появяват в следствие на опитите на индивида за развитие на личността му. Те са групирани в 3 главни насоки:

-        Услужливият тип – тези, които се обръщат към хората, наблягайки на нуждата си от любов; предпочитат маркови стоки

-        Агресивния тип – наглягат на нуждата си за сила, власт, манипулаия

-        Незаинтересован тип – странят от хората, независимост, разчитата на себе си; не са способни на обвързване

Теория на Бекер и Ланкастър

Теорията на Бекер и Ланкастър за потребителско поведение разглежда поребителите като икономически агенти, които произвеждат удовлетворение чрез комбинация от стоки и време. В нея удовлетворението е функция на задоволството от съответната стока във времето, което е ограничен ресурс. 

Теория на съответствието

Колкото по-голямо е съответствието между марката и имиджа на човек, толкова повече тази марка ще бъде предпочитана от него. 

Тренд

Oбщо развитие или промяна в ситуацията или в поведението на потребителите.