domingo, 19 de mayo de 2024, 10:00
Sitio: Sofia University ELearning
Curso: Потребителско поведение в дигиталния маркетинг, зимен семестър 2021/2022 (C477079S1)
Glosario: Основни термини в курса
А

асиметрично господство

Явление, при което потребителите имат склонност да променят предпочитанията си към два варианта, когато е предоставен и трети вариант, който е асиметрично доминиран. 

Б

Бисквитка

  • Малък текстов файл, който се изпраща и съхранява на компютрите на крайните потребители на уеб сайтове. С тяхна помощ страниците идентифицират техните интереси и им създават потребителски профили.
В

водачи на мнения

[1] носители на ръководно мнение са хора (" водачи на мнения"), които упражняват пряко или косвено социално влияние върху околните. Такива хора наричаме още лидери. В рекламната стратегия те са важни при рекламиране на продукти, предлагащи някаква форма на самоизява. Автомобили, дрехи, членство в клуб, битова техника, са сред продуктите, продажбата на които се влияе от лидерите на мнението. Една от успешните находки на рекламните кампании е, определена марка или гама продукти да се свързват съвсем буквално с лицето и успешната кариера на представители на различни сфери в публичното пространство. Разпространена практика е известни спортисти, манекени и други представители на шоубизнеса, или въобще личности, за които се говори, да се използват като рекламни лица.

Възприятие

Процес, при който у човек се формират цялостни сетивни образи на предмети и явления, намиращи се за момента в обхвата на неговите сетивни органи.

Възприятие (perception)

[1] Възприятието (perception) e процес, посредством който индивидът подбира, систематизиpa и тълкува информацията, за да сътвори една своя, съответстваща на разбиранията му, картина на света. Някои виждат "Кадилак" като заветна цел, докато други го приемат като прекалена показност, в резултат на своето възприятие.

Външно ориентирани потребители

Потребители, чието потребителско поведение се отличава със стремеж за съревнование с останалите. Те формират 2/3 от пазара. 

Вътрешно ориентирани потребители

Тези потребители не се стремят към имидж, когато взимат решение за покупка. Оценяват продукта според преживяването. 

Г

Гъвкавост

  • Гъвкавост е способността на даден човек да се адаптира към различните промени, които могат да настъпят през живота му или да приспособява правилата към различни обстоятелства или промени.
  • Гъвкавост е способността на индивида да прилага придобитите знания в нов контекст или ситуация.
Д

детерминанти на потребителското поведение

1. Самооценка

Някои теоретици смятат, че човек придобива възприемането за себе си като сравнява собственото си поведение с това, което е допустимо или недопустимо обществено поведение.

 2. Оценка

Втората идея гласи, че оценките, които човек получава от останалите сформират разбиранията му за него самия. От голямо значение е това каква е оценката и кой я дава. Установено е, че оценки от родители, близки, приятели, доверени колеги или други хора, на които даден човек се възхищава, силно влияят за развитието на самовъзприемането му.

3. Социално сравнение

Тази теория гласи, че това как човек се възприема, зависи  от това как той се вижда сред другите хора. Как хората се възприемат зависи от това какъв е техният статус в сравнение сьс социалната класа, групи, кьм които спада, или групи, които са важни за него. Тази теория е от голямо значение за развитието на маркетинговите стратегии. Чрез определяне на това кьм коя група даден човек спада при консумацията на продукти или използването на услуги, търговците могат да създадат индикатори за груповото използване на определен продукт или марка.

4. Теория, базирана на внимателно изследване

Тази теория се занимава с мотивацията. Тя гласи, че човек, който е мотивиран да бъде добьр адвокат, например, ще тьрси информация, която ще му помогне да постигне това свое желание и информация за това, което може да му попречи.

Дигиталната трансформация

  • Дигиталната трансформация е процес с много краткосрочни, средносрочни и дългосрочни цели. Чрез нея, компаниите се стремят да повлияят на всички остарели модели и процеси, за да се постигне оптимизация на време и разходи.
  • Дигиталната трансформация бележи радикалното преосмисляне на начина, по който организацията използва технологиитехората и процесите, за да промени съществено бизнес резултатите.
  • Обхваща промените в потребителското поведение, операциите във фирмите и процесите, както и корпоративната култура.