Във втората част на курса по “История на социологията” се описват основно онези промени в реконструираните в първата част национални социологии в периода след Втората световна война, които обикновено се обозначават с понятието “интернационализация” на социологията. Разбирането на тези промени изисква диференцирано описание на условията за трансфер на социологическите продукти на различни равнища: на когнитивно, институционално, културно. Акцентът тук е върху взаимодействията между германската и американската социологически традиции, поради политически обусловената интензивност на тези взаимодействия. Тръгва се от уникалната ситуация на масова емиграция на германски социолози и въз основа на конкретни примери за практиките на германските социолози в емиграция (на Франкфуртския институт за социални изследвани в Ню Йорк, на създадения специално за емигранти департамент към З 0 0 8 2 Колумбийския университет New School of Social Research), както и на примери за изследователските и преподавателските практики на отделни социолози, се прави опит да се определи точно равнището, на което се осъществяват взаимодействията между американската и германската социология. Тезата, която се защитава, е, че взаимното влияние на двете социологии се проявява не в непосредствено заимстване на теории, а в дълготрайни ефекти върху културните форми на научните практики: демократизиране на институционалните структури на научната практика на германската социология, влияние чрез педагогическите практики на германските социолози върху представата за научност и смисъла от заниманията с наука на социализиращите се поколения американски социолози, влияние върху нагласите към теоретични занимания. Проследяват се ефектите от тези взаимодействия – както върху преструктурирането на полето на американската социология в сравнение с периода преди Войната, така и върху полето на следвоенната (западно)германска социология. В заключителните лекции се поставят въпроси, свързани с промяната на статуса на “История на социологията” като научна практика и академична дисциплина от средата на 70-те години на XX век