Учебната дисциплина е насочена към повишаване на познанията на студентите за мястото на социалната педагогика в системата от науки за човека и обществото, за нейното възникване и историческо развитие. Особен е акцентът върху връзката между понятията социално възпитание, социална работа, социална педагогика и промяната в смисловото съдържание в различните периоди на развитие на социалната педагогика и в различните страни в Европа и Америка. Като обхващаща специфични полета на социалната работа в курса се разглеждат особеностите на социално-педагогическата работа за превенция и за подкрепа на деца на в алтернативна грижа. В резултат от обучението се очкава студентите да могат да познават спецификата на социалната педагогика като наука за психо-педагогическа превенция и подкрепа на деца и млади хора в риск, и техните семейства. Да познават концепциите за социалното възпитание и като възпитание чрез обществото и като „специализирано” възпитание на хора в трудности. Да познават смисъла на алтернативната грижа като споделена, а не като заместваща грижа за деца. Да проявяват нагласи за приемане на социалните трудности и различия при хората, да знаят характеристиките на професионалния контакт и професионалната етика на взаимоотношенията при придружаване на деца в риск и техните семейства.
Основна:

1. Андреева, И. Антология по истории и теории социальной педагогики. М. 2000
2. Бижков и др. Исторически корени на социалната педагогика. Русе, 2012
3. Сапунджиева, К. и колектив. Академични полета на социалната педагогика. С., 2014
4. Петрова- Димитрова, Н. Социална педагогика или педагогика на социалната работа. С, 2014
5. Петрова-Димитрова, Н. Подготовка на социалните педагози - компетенции, стандарти, перспективи. // Педагогика, N 1, 2011.
6. Шулман, Л. Изкуството да се помага на индивиди и групи. София, 1999.

Допълнителна:

1. Action Social, 2009, < http://formations.action-sociale.org/?metier=educateur-specialise 2014.
2. Cameron, C., Social Pedagogy and Care: Danish and German practice in young people's residential care. // Journal of Social Work. Vol 4, N 2, с. 133 – 151.
3. Cameron, C. and Boddy, J. With Heart, Head and Hands. //Community Care, 19th – 25th May 2005, с. 36-37.
4. Cameron, C. and Moss, P. Social Pedagogy and Working with Children and Young People: Where Care and Education Meet. London: Jessica Kingsley. Publishers 2011. с. 21.
5. Centre de formation Saint-Honoré. < http://www.stho. org/pages/es. htm> . 2014.
6. Clinical-social-worker. < http://money.usnews. com/careers/best-jobs/>. 2014.
7. Cohen, B. Introducting "The Scottish Pedagogue"' in Children in Scotland. // Working it out: Developing the children's sector workforce. Edinburgh: Children in Scotland, 2008.
8. Coussée Filip, Lieve Bradt, Rudi Roose and Maria Bouverne-De Bie The Emerging Social Pedagogical Paradigm in UK Child and Youth Care. // Deus Ex Machina or Walking the Beaten Path? © The Author, 2008.
9. DHS, Dictionnaire historique de la Suisse. Berne, 1998-2012.
10. Educatrice-teur-social. . 2014.
11. L'educ Spé en EspagneL. //Educaion sociale en Espsgne, École d'éducateurs de Versailles-Buc Ressources, 2000.
12. Eriksson, L., Markström, A-M . Interpreting the concept of social pedagogy’ in
13. Gustavsson, Anders, Hans-Erik Hermansson & Juha Hämäläinen. //Perspective and theories in social pedagogy. Göteborg: Daidalos, 2003.
14. Karsz, S., Pourquoi le travail social? Definition, figure, clinique. Еdition Dunot, Paris, 2004.
15. Klein, W. C., Bloom, M., Practice Wisdom. //Social Work, 40, с. 99-807.
16. Kornbeck, Jacob, Niels Rosendal Jensen Top of Form
17. Bottom of Form
18. The Diversity of Social Pedagogy in Europe, Studies. // Comparative Social Pedagogies and International Social work and Social policy. Vol. VII, Bremen 2009.
19. La formation d'éducateur social HES ou d'éducatrice sociale HES s'acquiert dans une haute école spécialisée . // Educatrice -teur sociale. HES, 214.< www.orientation.ch/ecoles>.
20. Lerch, H. Des travailleurs sociaux à l'université. Paris, 1988.
21. Lorenz V., Paradigms and Politics: Understanding Methods Paradigms in an Historical Context: The Case of Social Pedagogy. Published by Oxford University Press on behalf of The British Association of Social Workers, 2008.
22. Lorenz, W., Social Work in a Changing Europe. London: Routledge. NHS Information centre, 2009.
23. Marques M. F., J. Walter. Perspectives du travail social. Paris, ESF, 1988.
24. Mollenhauer, K. Die Ursprünge der Socialpädagogik in der industriellen Gesellschaft. Berlin 1959
25. Mollenhauer, K. Einführung in die Socialpädagogik. Weinheim, 2./3. Auflage, 1965
26. ONFTS, Former les assistants sociaux au XXIe siècle, Propositions pour une reforme., 2000
27. Orientation-formation-sociale.< http://www.educh.ch/orientation-formation-sociale.php> 2014.
28. ONES, < http://www.ones-fr.org/spip.php?article286&lang=fr>. 2014
29. Phatak. O. Social Work Theories, Published: 4/7/2010.
30. Petrie, P. Social Pedagogy: An historical account of care and education as social control.// Brannen, J. and Moss, P. (eds.) Rethinking Children’s Care, Buckingham: Open University Press, 2002.
31. Riffault ,Jacques. 20 questions pour penser le travail social. Еdition DUNOD, Paris 2007
32. Roustang.F, Influence. Paris, Ed.de Minuit, 1990.
33. Smith, Mark., Whyte, Billi. Social education and social pedagogy: reclaiming a Scottish tradition in social work. // European Journal of Social Work Volume 11, N1, 2008. с. 15-28.
34. Smith, M. K. 2009) Social pedagogy. // Еncyclopaedia of informal education. .
35. Smith, M. K.. Social Pedagogy.2009 The Online E ncyclopaedia of Informal Education.
36. Winkler, M. Sozialpädagogik //Historisches Wörterbuch der Pädagogik. Beltz Verlag Weinheim und Basel, 2004