Дисциплината е част от педагогическия цикъл за подготовка на учители в специалността ПНУП и е основа за методиката при ориентирането на детето в околния свят. Като подготовка на студентите в теоретико-приложен план се открояват две посоки – от една страна тематичният курс се обединява съдържателно в природосоциалното единство чрез подходи и принципи за съответни научни области на ОУР, а от друга студентите се мотивират да акцентират върху гледната точка на детето и „картината му за света“, като се подготвят в научно-методическия цикъл на природните и на социалните науки, но при спецификата на предучилищното обучение. Съвременните аспекти на образованието в устойчиво развитие се обвързва с педагогическите приоритети за интеракция с природната и социална среда.

Конкретните цели на дисциплината са актуални тенденции и същевременно професионални ориентири за творчество и за новаторство, подчинени на откривателството и светоусещането на детето като насоченост в света.

Съдържателното анализиране на образователните параметри на знания, умения, отношение интегрира цялостна “картина за света“ и това е отразено в тематичното разпределение на лекционния курс като акценти в методически план в областта на природонаучното и гражданското образование. Така дисциплината закономерно се извежда със своята специфика за предучилищното образование като единна и неотменна част на единната социално-педагогическа система “детска градина – начално училище”. Тук са важни както изискванията за спецификата на компетенциите в европейски план – личностни, социални и комуникативни, така и свързани с единната училищна система за гражданско, здравословно, екологично и интеркултурно образование в предучилищния етап в образователната политика.




Предварителните изисквания са студентите да имат мотивираност към професията си чрез изучаваните дисциплини в първи курс; да имат придобити компетенции в областта на предучилищната педагогика и психологията на предучилищната възраст; да демонстрират компетенции за позитивно отношение към социокултурната среда на децата в институциите, да приобщават подрастващите към нея; да проявяват толерантност към другостта в обкръжението на децата в институцията; да познават и оценяват. компетенциите си, да проявяват критично мислене и оценка на приноса си за опазването на околната среда.

Очакваните резултати след приключването на дисциплината могат да се обобщят като:

Да се оценяват законодателните промени за усъвършенстване на гражданските, здравословните, екологичните и интеркултурни компетенции във връзка с промяна насочеността на децата при ориентиране в света.

Да се изведат психолого-педагогическите и приложно-методически аспекти в подготовката на педагози-изследователи в комплексите «дете-природа» и «дете-общество» и да се прилагат интерактивни модели за разрешаване на противоречия и проблеми.

Да се подготвят студентите в изграждането на моделни иновации чрез откриването на своеобразието на интерактивни технологии в институцията в съответствие с условията на средата - ориентиране в климатични промени и адекватно поведение в близката среда.

Да използват игрови форми и интерактивни медийни игрови технологии за изграждането на «картината на света»

Да се осигурят адекватни на образователните направления игрово-образователни техники за проследяване на постиженията на децата по направлението «Околен свят».

Тематично представените презентации, прикачени авторски публикации и източници за подготовка се обогатяват, като се отчита темпът и постиженията на студентите в поставени задания за решаване на казуси по време на лекции, попълване на моделни презентации, попълване на тестови въпросници, както и участие с презентации по тематични идеи и проектни форми за постигането им чрез система от методи.