Конспект за изпит

 

Въпрос

1.

Образователни (учебни) групи, среди и култури. Дефиниции. Класификации. Развитие. Актуални тенденции. Модели. Компетенции.

2.

Модели на образователни култури на класа / учебната група (сравнителен анализ)

3.

Холистичен (комплексен) модел за управление на класа като учебна група, среда и култура (философия на модела)

4.

Холистичен (комплексен) модел за управление на класа като учебна група, среда и култура (теория на модела на модела)

5.

Холистичен (комплексен) модел за управление на класа като учебна група, среда и култура (практика  на модела)

6.

Модел за комплексен анализ и управление на  учебни среди и групи.  (диагностика,  планиране, реализация, оценка)

7.

Модел за комплексен анализ и управление на  учебни среди и групи.  (превенция, стимулация, корекция)

8.

Мениджмънт на класа/учебната група като сигурна, защитена и подкрепяща среда и култура.

9.

Мениджмънт на класа/учебната група като социална общност.

10.

Мениджмънт на учебната група като учеща се организация. Среда за развитие на учащи и учители / обучители.

11.

Кризисен мениджмънт на класа/учебната група (наш и чужд опит)

12.

Приложение на холистичния (комплексния) модел за управление на класа /учебните групи и среди

13.

Стратегии и техники за превантивен мениджмънт на класа

14.

Стратегии и техники за стимулиращ мениджмънт на класа

15.

Стратегии и техники за корекционен мениджмънт на класа

16

Дизайн на учебни среди

17

Компетенции за ефективен мениджмънт на учебни групи и среди (диагностика,  планиране, реализация, оценка)

18

Оценяване на мениджърските компетенции на учителя/обучителя

 

 

 

                                 Библиография и учебни материали

 

Основна

 

  1. Иванов, Ив. Мениджмънт на ученическия клас, И., 2006.
  2. Николаева, С., Мениджмънт на класа. Какво знае, може и прави учителят като ефективен мениджър на класа?, Анубис – Булвест, 2011.
  3. Николаева, С., Мениджмънт на класа. Стратегии, техники и компетенции за ефективно управление на ученическия клас., ЕксПрес, 2012.
  4. Тодорина Д., Мениджмънт на класа, Бл., 2006.

 

Допълнителна

 

  1. Балкански П. Училищен мениджмънт. Теория. Книга първа, С., 2001.
  2. Върбанова С., Юношите и стратегиите за контрол от страна на родителите им, Годишник на СУ, книга Педагогика, том 107, 2014, с. 117
  3. Георгиев Л. Учебното време като ценност. Педагогика,  1999,5.
  4. Господинов, Д. - Удовлетвореност от труда при учителите – резултати от проведено емпирично изследване, Българско списание за образование, 2/2013, http://www.elbook.eu/images/St4.pdf.
  5. Иванов И. Социологически измерения на училищния правилник, Нач. Училище, 1995,3, 17-26.
  6. Иванов, И. Мениджмънт на училищната култура. - Ш., Изд. Фабер, 2010,197 стр.
  7. Иванов, И. Мениджмънт на класа – една нова (стара) тема,
  8. Иванов, И. Агресията и насилието в училище. // Педагогика, №1, 2013, 35-58.
  9. Иванов, И. Диагностика на педагогическото взаимодействие „училище – семейство”. // Сборник научни трудове от Национална конференция с международно участие „40 години ШУ 1971-2011“ Педагогически факултет, Част І, - Ш., 2011, 242-246.
  10. Иванов, И. Ефективност на училищната култура. // Научно–практическа конференция „Предизвикателствата на съвремието и качеството на образованието”, Шумен, 30-31.10. 2008 г.
  11. Иванов, И. Мениджмънт на приобщаващото образование в училище. // Годишник на ШУ „Епископ Константин Преславски“, Т. XVII D Педагогически факултет. – Ш., 2013. 226-235.
  12. Иванов, И. Методики за изследване на властта и влиянието. // Годишник на ШУ „Епископ Константин Преславс- ки“, Т. XVIII D Педагогически факултет. – Ш., 2014. 291-300.
  13. Иванов, И. Работа на учителя с проблемни ученици. // ЮНС на ПФ на ВТУ „Св.св. Кирил и Методий”, - Велико Търново, 2004.
  14. Косева, М. Обучение на учители за работа в мултиетнически класове. - В: Качество на образованието – дидактически измерения. С., 2004.
  15. Рашева-Мерджанова Я.,  Спонтанните масови формирования като социо-културен механизъм на младежка интеграция, Годишник на СУ, книга Педагогика, том 107, 2014, с. 5.
  16. Мизова, Б., Д. Бакалова (2005). Агресията – бариера в междуличностното общуване. –Психологични изследвания, 3, 95–101.
  17. Петкова, И., Господинов Д., Господинов, Вл., Практическата подготовка във висшето училище и адаптирането на младите учители в професията, Годишник на Софийския университет, книга Педагогика, том 104, 2011, с.  337.
  18. Първанова Й. Актуално състояние на съвременните очаквания към училищното образование (резултати от емпирично изследване), Годишник на Софийския университет, книга Педагогика, 105, 2012, с.227.
  19. Стоицова, Т., Б. Мизова (2008). Специфика на междупоколенческата комуникация: Малко теория. – Българско списание по психология, бр. 1–4, Научни доклади от V-ти Национален конгрес по психология, София, 31.X–02.XI. 2008, 408–414, София.
  20. Мизова, Б., Комуникацията в подкрепа на дисциплината в ученическия клас, Реториката и комуникация (електронно научно списание) , 3/2012., 20.06.2015.
  21. Нелсън Дж., Л.Лот, Ст. Глен. Позитивно възпитание за тийнейджъри, Инфодар, 2000.
  22. Николаева С. Личността на ценностен кръстопът, Булгарика, С., 2000.
  23. Петкова, И. Качество на образованието през погледа на студентите. – В: Качество на образованието - дидактически измерения. ЛИК, С., 2004.
  24. Петкова, И. Качество на професионалното образование. – В: В помощ на учителя., НИО, С., 2004.
  25. Симеонова В., Нормирано и действително работно време на учителя, Управление на средното образование, 1995, 9, 59-64.
  26. Сиринска А., Л.Боткова, Опасно ли е да ни оценяват учениците, Образование и професия, 1991,8,29-31.
  27. Стефанова М. Правилата за поведение на учениците в традициите на българското училище, Образование и професия, 1995, 9, 38-40.
  28. Тодорина, Д. (2012). Качество на образованието чрез съвременни стратегии и технологии в мениджмънта на училищния клас като учебна среда. В сб. „ Качество на образованието – проблеми и технологии на управлението”от Научна сесия на катедра „Педагогика”, 2012.
  29. Тодорина, Д. , Марулевска Кр.,  Педевтология , Университетско издателство „Н. Рилски“, Благоевград, 2010г. онлайн достъп: http://pedagogy.swu.bg/wp-content/uploads/2012/04/Todorina_Uchitel_menidjar_klas_2010.pdf
  30. Тоцева, Я., Началният учител – мениджър на междукултурните взаимоотношенията в класната стая, http://ytotseva.blogspot.com/2008/09/blog-post.html, 20.06.2015.
  31. УЧИТЕЛЯТ: призвание, компетентност, признание. Есенен научно-практически форум.   Софийски университет „св. Климент Охридски” ДИУУ, 2011. (онлайн достъп на: http://www.diuu.bg/ispisanie/Esenen_forum/DIUU_Esenen_nauchno-obrazovatelen_forum_dokladi.pdf).
  32. Янакиева Сн. Професионалните роли на учителя, С., 2002.
  33. Янакиева, С. Превенция и справяне със стреса в помагащите професии. УИ, С. /под печат/.
  34. Янакиева, С. Управление на училището и синдром на емоционалното изгаряне (бърнаут) – В:  www.elbook.eu  2011.
  35. 39.  Янакиева, С. Удовлетвореност от педагогическия труд  (в търсене на управленски механизми за повишаването й)  - В:  www.elbook.eu  2012.

 

 

  Сайтове за ресурси и добри практики (актуализирани м. май 2020 г.)

 

http://learner.msun.edu/mirror/mgmt.htm, 20.06.2015

http://www.calstatela.edu/faculty/jshindl/cm/Example%20CMPs.htm, 8.07.2015

http://drwilliampmartin.tripod.com/classm.html, 18.06.2015

 http://www.theteachersguide.com/ClassManagement.htm, 20.05.2015

http://www.pacificnet.net/~mandel/ClassroomManagement.html, 15.05.2015

http://drwilliampmartin.tripod.com/classm.html, 20.04.2015

http://www.teachingideas.co.uk/more/management/contents.htm, 30.03.2015

http://www.teachingideas.co.uk/more/management/timesavingtips.htm, 8.07.2015

http://en.wikipedia.org/wiki/Classroom_management, 15.05.2015

http://www.proteacher.com/030000.shtml, 23.06.2015

http://www.canteach.ca/elementary/classman.html, 17.06.2015

http://www.teachervision.fen.com/classroom-management/resource/5776.html, 14.06.2015

http://www.classroomtoolkit.com/, 20.05.2015

http://www.mandygregory.com/free_classroom_printables.htm, 20.06.2015.

 

                                                                             

                                   

Последно модифициране: петък, 30 октомври 2020, 10:16