КОНСПЕКТ И БИБЛИОГРАФИЯ ЗА ЗАКЛЮЧИТЕЛЕН ИЗПИТ
Конспект за изпит
№ |
Въпрос |
1. |
Образователни (учебни) групи, среди и култури. Дефиниции. Класификации. Развитие. Актуални тенденции. Модели. Компетенции. |
2. |
Модели на образователни култури на класа / учебната група (сравнителен анализ) |
3. |
Холистичен (комплексен) модел за управление на класа като учебна група, среда и култура (философия на модела) |
4. |
Холистичен (комплексен) модел за управление на класа като учебна група, среда и култура (теория на модела на модела) |
5. |
Холистичен (комплексен) модел за управление на класа като учебна група, среда и култура (практика на модела) |
6. |
Модел за комплексен анализ и управление на учебни среди и групи. (диагностика, планиране, реализация, оценка) |
7. |
Модел за комплексен анализ и управление на учебни среди и групи. (превенция, стимулация, корекция) |
8. |
Мениджмънт на класа/учебната група като сигурна, защитена и подкрепяща среда и култура. |
9. |
Мениджмънт на класа/учебната група като социална общност. |
10. |
Мениджмънт на учебната група като учеща се организация. Среда за развитие на учащи и учители / обучители. |
11. |
Кризисен мениджмънт на класа/учебната група (наш и чужд опит) |
12. |
Приложение на холистичния (комплексния) модел за управление на класа /учебните групи и среди |
13. |
Стратегии и техники за превантивен мениджмънт на класа |
14. |
Стратегии и техники за стимулиращ мениджмънт на класа |
15. |
Стратегии и техники за корекционен мениджмънт на класа |
16 |
Дизайн на учебни среди |
17 |
Компетенции за ефективен мениджмънт на учебни групи и среди (диагностика, планиране, реализация, оценка) |
18 |
Оценяване на мениджърските компетенции на учителя/обучителя |
|
|
Библиография и учебни материали
Основна
- Иванов, Ив. Мениджмънт на ученическия клас, И., 2006.
- Николаева, С., Мениджмънт на класа. Какво знае, може и прави учителят като ефективен мениджър на класа?, Анубис – Булвест, 2011.
- Николаева, С., Мениджмънт на класа. Стратегии, техники и компетенции за ефективно управление на ученическия клас., ЕксПрес, 2012.
- Тодорина Д., Мениджмънт на класа, Бл., 2006.
Допълнителна
- Балкански П. Училищен мениджмънт. Теория. Книга първа, С., 2001.
- Върбанова С., Юношите и стратегиите за контрол от страна на родителите им, Годишник на СУ, книга Педагогика, том 107, 2014, с. 117
- Георгиев Л. Учебното време като ценност. Педагогика, 1999,5.
- Господинов, Д. - Удовлетвореност от труда при учителите – резултати от проведено емпирично изследване, Българско списание за образование, 2/2013, http://www.elbook.eu/images/St4.pdf.
- Иванов И. Социологически измерения на училищния правилник, Нач. Училище, 1995,3, 17-26.
- Иванов, И. Мениджмънт на училищната култура. - Ш., Изд. Фабер, 2010,197 стр.
- Иванов, И. Мениджмънт на класа – една нова (стара) тема,
- Иванов, И. Агресията и насилието в училище. // Педагогика, №1, 2013, 35-58.
- Иванов, И. Диагностика на педагогическото взаимодействие „училище – семейство”. // Сборник научни трудове от Национална конференция с международно участие „40 години ШУ 1971-2011“ Педагогически факултет, Част І, - Ш., 2011, 242-246.
- Иванов, И. Ефективност на училищната култура. // Научно–практическа конференция „Предизвикателствата на съвремието и качеството на образованието”, Шумен, 30-31.10. 2008 г.
- Иванов, И. Мениджмънт на приобщаващото образование в училище. // Годишник на ШУ „Епископ Константин Преславски“, Т. XVII D Педагогически факултет. – Ш., 2013. 226-235.
- Иванов, И. Методики за изследване на властта и влиянието. // Годишник на ШУ „Епископ Константин Преславс- ки“, Т. XVIII D Педагогически факултет. – Ш., 2014. 291-300.
- Иванов, И. Работа на учителя с проблемни ученици. // ЮНС на ПФ на ВТУ „Св.св. Кирил и Методий”, - Велико Търново, 2004.
- Косева, М. Обучение на учители за работа в мултиетнически класове. - В: Качество на образованието – дидактически измерения. С., 2004.
- Рашева-Мерджанова Я., Спонтанните масови формирования като социо-културен механизъм на младежка интеграция, Годишник на СУ, книга Педагогика, том 107, 2014, с. 5.
- Мизова, Б., Д. Бакалова (2005). Агресията – бариера в междуличностното общуване. –Психологични изследвания, 3, 95–101.
- Петкова, И., Господинов Д., Господинов, Вл., Практическата подготовка във висшето училище и адаптирането на младите учители в професията, Годишник на Софийския университет, книга Педагогика, том 104, 2011, с. 337.
- Първанова Й. Актуално състояние на съвременните очаквания към училищното образование (резултати от емпирично изследване), Годишник на Софийския университет, книга Педагогика, 105, 2012, с.227.
- Стоицова, Т., Б. Мизова (2008). Специфика на междупоколенческата комуникация: Малко теория. – Българско списание по психология, бр. 1–4, Научни доклади от V-ти Национален конгрес по психология, София, 31.X–02.XI. 2008, 408–414, София.
- Мизова, Б., Комуникацията в подкрепа на дисциплината в ученическия клас, Реториката и комуникация (електронно научно списание) , 3/2012., 20.06.2015.
- Нелсън Дж., Л.Лот, Ст. Глен. Позитивно възпитание за тийнейджъри, Инфодар, 2000.
- Николаева С. Личността на ценностен кръстопът, Булгарика, С., 2000.
- Петкова, И. Качество на образованието през погледа на студентите. – В: Качество на образованието - дидактически измерения. ЛИК, С., 2004.
- Петкова, И. Качество на професионалното образование. – В: В помощ на учителя., НИО, С., 2004.
- Симеонова В., Нормирано и действително работно време на учителя, Управление на средното образование, 1995, 9, 59-64.
- Сиринска А., Л.Боткова, Опасно ли е да ни оценяват учениците, Образование и професия, 1991,8,29-31.
- Стефанова М. Правилата за поведение на учениците в традициите на българското училище, Образование и професия, 1995, 9, 38-40.
- Тодорина, Д. (2012). Качество на образованието чрез съвременни стратегии и технологии в мениджмънта на училищния клас като учебна среда. В сб. „ Качество на образованието – проблеми и технологии на управлението”от Научна сесия на катедра „Педагогика”, 2012.
- Тодорина, Д. , Марулевска Кр., Педевтология , Университетско издателство „Н. Рилски“, Благоевград, 2010г. онлайн достъп: http://pedagogy.swu.bg/wp-content/uploads/2012/04/Todorina_Uchitel_menidjar_klas_2010.pdf
- Тоцева, Я., Началният учител – мениджър на междукултурните взаимоотношенията в класната стая, http://ytotseva.blogspot.com/2008/09/blog-post.html, 20.06.2015.
- УЧИТЕЛЯТ: призвание, компетентност, признание. Есенен научно-практически форум. Софийски университет „св. Климент Охридски” ДИУУ, 2011. (онлайн достъп на: http://www.diuu.bg/ispisanie/Esenen_forum/DIUU_Esenen_nauchno-obrazovatelen_forum_dokladi.pdf).
- Янакиева Сн. Професионалните роли на учителя, С., 2002.
- Янакиева, С. Превенция и справяне със стреса в помагащите професии. УИ, С. /под печат/.
- Янакиева, С. Управление на училището и синдром на емоционалното изгаряне (бърнаут) – В: www.elbook.eu 2011.
- 39. Янакиева, С. Удовлетвореност от педагогическия труд (в търсене на управленски механизми за повишаването й) - В: www.elbook.eu 2012.
Сайтове за ресурси и добри практики (актуализирани м. май 2020 г.)
http://learner.msun.edu/mirror/mgmt.htm, 20.06.2015
http://www.calstatela.edu/faculty/jshindl/cm/Example%20CMPs.htm, 8.07.2015
http://drwilliampmartin.tripod.com/classm.html, 18.06.2015
http://www.theteachersguide.com/ClassManagement.htm, 20.05.2015
http://www.pacificnet.net/~mandel/ClassroomManagement.html, 15.05.2015
http://drwilliampmartin.tripod.com/classm.html, 20.04.2015
http://www.teachingideas.co.uk/more/management/contents.htm, 30.03.2015
http://www.teachingideas.co.uk/more/management/timesavingtips.htm, 8.07.2015
http://en.wikipedia.org/wiki/Classroom_management, 15.05.2015
http://www.proteacher.com/030000.shtml, 23.06.2015
http://www.canteach.ca/elementary/classman.html, 17.06.2015
http://www.teachervision.fen.com/classroom-management/resource/5776.html, 14.06.2015
http://www.classroomtoolkit.com/, 20.05.2015
http://www.mandygregory.com/free_classroom_printables.htm, 20.06.2015.