Курсът цели задълбочаване познанията на студентите по молекулната организация на плазматичната мембрана, цитоскелета, междуклетъчните контакти и контактите с извънклетъчния матрикс. Особено акцент е поставен на физическата и функционална връзка между тези клетъчни структури, обезпечаващи жизнено важни процеси като: клетъчни движения, вътреклетъчни размествания и приемане и реакция на сигнали. Специално внимание е отделено на въпросите третиращи патологични изменения в клетъчната периферия  с ефект върху функците на клетката.

Курсът е предназначен да надгради и задълбочи познания по сравнителна и експериментална ембриология, получени в бакалавърската степен на обучение. Основата му е изградена върху изясняването на трите основни проблема пред експерименталната ембриология: влиянието на факторите на околната среда върху развитието, взаимодействието на вътрешните механизми за диференциране на клетките и подреждането на клетките в тъкани и органи.

Представя се сравнителен  преглед на молекулните механизми в основата на ембрионалното развитие при различни видове, като тежестта на курса е върху диференциалната генна транскрипция, сигналните и индукционни взаимодействия, епигенетични  механизми и закономерности в процесите на клетъчно диференциране и морфогенезата. Студентите ще бъдат запозанати с класически и съвременни експериментални подходи за изучаване на ембрионалното развитие, като целта е да бъдат утвърдени знания и интерес към научно-приложните аспекти на ембриологията като наука за механизмите на развитието на видовете. 

Курсът има за цел да надгради познанията на студентите по клетъчна биология, като ги запознае с основните биологични характеристики и възможностите за приложение в практиката на стволовите клетки. Очаква се студентите да получат задълбочени познания за различните видове стволови клетки – ембрионални, възрастни и индуцирани, за особеностите им, които ги отличават от соматичните клетки, както и за използването им в регенеративната медицина, фармакологията и съвременните медикобиологични изследвания.