Дисциплината подготвя бъдещите издатели за компетентно отношение и взаимодействие със своите клиенти – читателите, като ги запознава със същността на четенето като психичен, информационен, комуникационен, когнитивен и социален процес. Целта на дисциплината е да запознае бъдещите експерти с фундаменталните закономерности на четенето като комплексно комуникативно поведение и да усвоят умения при упражняването на частни и комплексни анализи на процеса "четене". Теорията на четенето представлява цялостен научен комплекс, чиято основна задача е да синтезира, анализира и обобщи фактите, хипотезите, концепциите и изводите, получени при изследване на различните аспекти на четенето у нас и по света. В структурно отношение дисциплината включва следните направления: психология на четенето (библиопсихология), информационен подход към четенето, социология на четенето, култура (педагогика) на четенето и взаимодействие между четенето и другите масовокомуникационни дейности.