Изкуството на Византия и монументалното изкуство в България до XIV век
Основна цел на настоящата дисциплина е да запознае студентите с общата периодизация на византийското изкуство, основните характеристики на отделните периоди, представяне на паметници за всеки отделен период от развитието на изкуството и да се покажат българо-византийските взаимоотношения в сферата на изкуството. Началото на курса ще бъде поставено с живописта от раннохристиянския период. Това ще включи - стенописите от катакомбите и ще продължи с паметниците на мозаечното и стенописното изкуство от IV и V век. В следващите часове ще бъдат разгледани: изкуството от Юстиниановата епоха и седмият век, иконоборският период, Македонският ренесанс, Комниновата епоха, Тринадесетият век и Палеологовият ренесанс. В курса е предвидена и отделна тема, посветена на християнския храм – възникване, основни архитектурни типове, частите на храма, техните названия, функции и символика, оформени главно под влияние на литургичната практика и т.н. Специално внимание ще бъде отделено на оформянето на цикъла на дванадесетте Господски празника, които постепенно ще станат задължителни за иконографската програма на храма. За всеки от Големите празници ще се покаже – мястото му в църковния календар, най-ранни образци, основни елементи в сцените и класически модели на Големите празници, а съща така ще бъдат показани и примери от стенната живопис от България. Успоредно с разглеждането на византийското изкуство ще се акцентира върху паметниците на монументалното изкуство в България за изучавания период. За всяка епоха ще бъдат разглеждани конкретни паметници от България в контекста на византийското изкуство. В програмата на курса е предвидено студентите да се включат при разглеждането на дадени стенописни паметници: да подготвят кратки изложения свързани с конкретен проблем (исторически сведения, особености в архитектурата, живописта, надписите, ктиторските портрети и сведенията за тях и т.н.) и провеждане на дискусия по поставените проблеми. Освен това се предвижда организиране на посещение на някои от паметниците на монументалната живопис в България: ротондата „Св. Георги“ и базиликата „Св. София“ в София, Костницата на Бачковския манастир, Боянската църква, Земенски манастир и др. и включване на студентите при представянето и обсъждането на обектите на място. Курсът ще завърши с подготовка на курсови работи от страна на студентите по дадени проблеми, свързани с историята и особеностите на дадени паметници на монументалната живопис (от България или извън нея).