Настройки на записването
Проблемът "СТРЕС" заема първостепенно значение в живота на съвременния човек. Терминът „стрес“ широко се използва в съвременната научна литература, публицистика и разговорна реч, но е труден за дефиниране, предвид голямото разнообразие както от причините за него, така и от проявленията му. Общоприето е, че стресът представлява състояние на застрашена/нарушена хомеостаза, предизвикано от вътрешни или външни неблагоприятни сили (стресори) и се противодейства от сложни физиологични и поведенчески реакции, целящи поддържане/възстановяване на хомеостазата. Адаптивната реакция на стрес зависи от силно взаимосвързана невроендокринна, клетъчна и молекулярна инфраструктура, т.е. т.нар. стрес система. Дисрегулацията на стрес системата може да способства директно за развитие или за обостряне на заболяване, или да е причина за поведения, които повишават риска от заболявания, като напр. тютюнопушене, преяждане, злоупотреба с лекарства. Избираемият курс ще запознае студентите с организацията и физиологията на стрес системата, като се фокусира върху нейните взаимодействия с други центрове на ЦНС и ендокринни оси и прави преглед на съществуващите доказателства, свързващи стреса с патофизиологичните механизми, замесени в развитието на свързани със стреса заболявания.
The problem "STRESS" is of prime importance in the life of modern man. The term "stress" is widely used in modern scientific literature, journalism, and colloquial speech, but it is difficult to define, given the wide variety of both its causes and manifestations. It is generally accepted that stress represents a state of threatened/disturbed homeostasis caused by internal or external adverse forces (stressors) and is counteracted by complex physiological and behavioral responses aimed at maintaining/restoring homeostasis. The adaptive stress response depends on a highly interconnected neuroendocrine, cellular and molecular infrastructure, i.e. the so-called stress system. Dysregulation of the stress system can directly contribute to the development or exacerbation of disease or be the cause of behaviors that increase the risk of disease, such as smoking, overeating, drug abuse. The elective course will introduce students to the organization and physiology of the stress system, focusing on its interactions with other CNS centers and endocrine axes, and review the existing evidence linking stress to the pathophysiological mechanisms involved in the development of stress-related diseases.
- Teacher: Проф. Елена Джамбазова, дм