Педагогическото портфолио за първоначална подготовка на учител по чужд език (стажантска практика в училище)
С помощта на портфолиото можете да документирате вашата подготовка като учители и след завършване на вашето обучение да го използвате за представяне на по-пълна и по-точна “картина” на вашата педагогическа компетентност. Естествено портфолиото не може да замени дипломата, получена въз основа на официални изпити, но то може да предостави по-подробни сведения за протичането на вашата стажантска практика и за знанията и педагогическите умения, които сте придобили по време на нея. Освен това портфолиото може да бъде източник на размишления, на идеи, в много случаи и на корекция на собственото поведение, на размяна на педагогически опит и познания.
Как трябва да работите с педагогическото портфолио?
Педагогическото портфолио съдържа 4 карти, всяка от които поставя различни изисквания към Вас.
Карта А: Стажантска биография
Попълнете необходимите данни лично за вас и за учителите и училищата, в които провеждате стажантската си практика. Ако вече имате педагогически опит до момента, т.е работили сте или работите като учител в училище, в курсове и други учебни заведения, напишете тази информация на съответното място. Тук може да приложите и документи за работата Ви като учител до момента на практиката.
Карта Б: Списък на 15 урочни плана
В картата нанесете училището, класа, датата и темата на изнесения урок и помолете базовия учител да се разпише. Приложете подробен план на всичките 15 урока.
Карта В: Списък на 15 протокола за наблюдение на уроци
Също както при карта Б попълнете училището, класа, датата и темата на наблюдавания урок, заедно с подписа на базовия учител. При наблюдение на уроци на ваши колеги и така също и на базовия учител водете подробен протокол и го приложете.
Карта Г: Списък на 10 педагогически есета
В рамките на около една страница се очаква да разработите различни методически проблеми, които са възникнали по време на стажантската ви практика, като например поведение на учителя, отношение между учител и ученици, социални форми, форми на проверка и оценка и т.н. Повод за тези есета може да бъде собственият ви опит, наблюдение на базовия учител или на ваши колеги, дискусии помежду ви или с базовия учител и т.н. Отбележете в карта Г темата на есето и източника на информация.
Попълвайте редовно педагогическото портфолио, най-добре след всеки изнесен или наблюдаван урок. Напишете даденото есе, когато е налице подходящ повод.