В учебното съдържание по химия и опазване на околната среда металите са представени на различни нива. 

Още в 6. клас е предвидено иззучаване на някои свойства на желязото, като най-използван метал в нашата епоха. 

В 7. клас въз основа на свойствата на натрия и подобните му метали от алкалната група и на техните съединения се огражда индуктивно представата за химичните елементи метали. Така експерименталната работа върху металите има основно значение, като източник на информация. Тези опити са и много интерсни, забавни за учениците. Имат стимулираща функция. Работат с основата - натриева или калиева - също е достъпна като лабораторна работа. Дори и да липсва лаборатория, тези вещесва присъстват във всеки дом под формата на почистващи препарати и препарати за отпушване на канали.  

В 8. клас металите от IIА  и IIIА група и съединенията им се изучават дедуктивно и опитите играят ролята на доказателства на направените предположения. В това съдържание е важно да се изследва и взаимодействието на хидроксид с основа и киселина - за алумениев трихидроксид. 

В 10 клас темите за металите от големите периоди са в края на работата по химия за задължителната подготовка. Учениците имат изградени лабораторни учения и се предполага, че самостоятелно могат да осъществявавт голяма част от опитите.

Прегредайте внимателно източниците за работа в лабораторията. 

 - при този опит е добре да се покрие въс стъклена фуния съдът, вкойто се извършва реакцията. така се избягва изпръскването на експериментатора. Обърнете внимание на изваждането на натрия, срязването и почистването на късчето- винаги с пинсети, нож и филтърна хартия. 

- не се препоръчва за домашен опит

 - много подходящи екперименти за демонстрация на свойсвтата, на общото и различната активност. 

 - помислете как да се преодолее този гръм и разпръскавнето на натрия. 

 

- много подходящ за лабораторна работа на учениицте. 

- може да се анализара разликата с натрия, да се коментира получената утайка. 

- много използвано в клас

- много подходяща и в този раздел и при равновение. Може да се извърши с СО2 , с газирана вода или само с продухване на разтвора на бистрата варна вода. 

Отпадъците от натрий и калий в лабораторията не се изхвърлят в кошчетата. Събират се банки за отпадъци за всеки отделен метал. Натриевити отпадъци се неутрализират със спирт,  калиевите - с вода. Ако натриеви и калиеви отпадъци се смесят има вероятност от пожар, защото калият реагира много актино със спирта и той се запалва. 

Работете по задачите, които са свързани основн  с техника на безопасност при работа с натрий и с разработване на работни лабораторни листове за учениците. 

Предайте задачите в работилницата Метали. Оценете работата на един Ваш колега по следните критерии:

Задача 1. - Съобразеност с изискванията за работа с натрий

Задача 2. - Лабораторните опити са правилно описани, работният лист включва описание нанаблюденията и изводи

Задача 3. Работният лист е подходящ за целта - планиране на екперимент за изследване на свойстата на ...

Последња измена: петак, 21. новембар 2014, 14:08