トピックアウトライン
-
-
Първата лекция се фокусира върху структуралистко-семиотични подходи към повествованието. Разгледани са наратологичните теории на Ролан Барт и А. Ж. Гремас.
-
-
-
Във втората лекция по наратология е въведена наратологичната теория на Жерар Женет и е развита категорията "време" с подкатегориите "ред", "честота" и "скорост".
-
-
-
В последната лекция по наратология е доразвита наратологичната система на Женет и са представени категориите "модалност" и "глас" (стъпващи върху граматическите категории за наклонение и залог).
-
-
-
Тази лекция продължава да разглежда структуралистки теории, но този път в центъра е реториката. Разгледани са вижданията на Барт, Женет, групата μ, Хайнрих Плет.
-
Списък с избрани фигури и тропи
-
-
-
В тази лекция са представени вижданията за реториката на Жак Дерида. Лекцията прави връзка между логиката, развита в "Бялата митология" и икономията на допълнителността така както е разкрита в "Структурата, знакът и играта в дискурса на хуманитарните науки".
-
-
-
След лекцията върху реториката при Дерида, сега вниманието е насочено към Пол де Ман. Обсъдени са неговите виждания за реторическото измерение на езика, за реторизацията на граматиката и граматизацията на реториката, за функцията на метафората и антропоморфизма, за естетическата идеология, за алегорията и иронията.
-
-
-
В третата лекция върху деконструкцията се връщаме към Жак Дерида, за да разгледаме схващането му за онова, което назовава парергон и през което проблематизира рамката и отношението между вътре и вън на едно произведение.
-
-
-
В последната лекция върху деконструкцията ще бъдат разгледани вижданията на Дерида за мимезис, фикционализиране, басня.
-
-
-
Това занятие въвежда във феноменологията и предпоставките на феноменологическата интерпретация. Представени са основни понятия на Хусерл, както и концепцията на Хусерл за визуалния образ.
-
-
-
Във втората лекция върху феноменологията са представени вижданията на Роман Ингарден и Волфганг Изер върху литературната творба.
-
-
-
В тази лекция се представя постфеноменологическата теория на Изер за фиктивното и въображаемото.
-
-
-
В тази лекция се представят херменевтически виждания на Шлайермахер, Хайдегер, Гадамер и Яус. Разгледано е схващането на Бланшо за езика на фикцията в диалог с вижданията на Хайдегер.
-
-
-
В тази лекция са представени основни положения от психоанализата на Фройд и неговите виждания за изкуство и литература. В последната част на лекцията е разгледана теорията DEFT на Норман Холанд за четенето.
-
-
-
Втората лекция върху психоанализата представя теорията на Жак Лакан и я развива в насока, която би спомогнала при тълкуване на художествени произведения.
-
-
-
Последната лекция от курса представя ключови постановки на класическия марксизъм, за да открои основата, на която стъпват марксистките интерпретации. Разгледани са възгледите на Д. Лукач. Вижданията на Адорно са дискутирани през коментарите му върху "Краят на играта" от С. Бекет.
-