Въпроси, свързани с технологичната страна на електронното обучение.
Първият ми въпрос е, мога ли да я използвам с настройката "Recordings only"? Също бих искала да знам, каква може да е причината да не виждам записи след края на дадена сесия. В настройките съм избрала "Room/activity with recordings", отбелязала съм и "сесията може да бъде записана". Когато стартирам сесия, виждам бутон за засписване, който е активен, но след приключване липсват записи. Под Recordings пише "There are no recordings to show". Прегледах настройките на създадената стая и видях, че има поле Recording settings, което при мен не е активно.
Благодаря Ви предварително.
Здравейте,
Бих искал да поставя един по-фундаментален технически въпрос, но преди това да благодаря за добрата организация, положените усилия и смислените уебинари. Това е много важно, за да можем заедно да се справим в настоящата ситуация!
От друга страна е видимо, че има и технически трудности при провеждане на занятията през „Виртуалната класна стая“. Мога само да предположа, че те са свързани с натоварването на сървърите на СУ. Самият BigBlueButton работи достатъчно добре. Резултатът от тези трудности е различен: понякога студенти и преподаватели не могат да влязат във „Виртуалната стая“, понякога биват изхвърлени от нея, сякаш има пикови часове при употреба и т.н. Забелязвам, че поради тази причина много колеги се насочват към други услуги, а самите студенти казват, че там нямат никакви проблеми и сякаш ги предпочитат. Става дума за Zoom, Discord и т.н. Недостатъкът е, че обучението не се осъществява в рамките на предложената от СУ платформа. Дотук само описвам неща, които би трябвало да са вече известни на всички.
Въпросите ми са следните:
1. На какво действително се дължат тези проблеми? Би ли могло да се посочи кой точно компонент се чупи, т.е. къде е критичната точка? Имаме ли яснота за това?
2. Може ли на този етап да се направи нещо, което да подобри обучението за целия университет?
3. Какво може да се направи дългосрочно?
Вероятно на първия и на втория въпрос е лесно да се отговори. Третият, разбира се, изисква определена политика на целия университет. Бих се радвал да чуя поне някакви ориентиращи отговори, за да може да е ясно какви мерки трябва да се предприемат от всички нас.
Здравейте, колеги,
Благодаря за услията, които всички вие полагате в сложната за всички обстановка.
Ще се опитам да отговоря доколкото е възможно накратко на поставените въпроси.
1. По отношение на работата с Виртуалната стая (BigBlueButton/BBB) мога да дам следната информация:
Виртуалната стая (BigBlueButton/BBB) е пусната на един сървър и тъй като при видео конференции (какъвто софтуер се явява BBB) се генерира огромен трафик (а също се изисква процесорно време и голям обем дисково пространство за audio/видео запис), това води нарушаване на нормалната работа при големи натоварвания, каквито реализираме на моменти. В определени часове от денонощието се достига максимумът на капацитета на сървъра.
За да се реши проблемът е необходимо BigBlueButton да се пусне на няколко сървъра с балансиране на натоварването между тях. Но ресурси като допълнително налични сървъри и дисково пространство в Университета нямаме налични, такива, които да можем веднага да задействаме. Един от Центровете за върхови постижения е предложил да ни предостави ресурси, които да използваме докато пристигнат други планирани в СУ, които да можем да пуснем за целта.
За сървърите, които предоставят, трябваше първо да се прекара допълнително захранване, което е дейност, извършвана от външни екипи. Сървърите вече са пуснати като хардуер. В момента се работи по пускането на BigBlueButton на няколко сървъра и конфигурирането на сървърите, за да се управлява и балансира тяхното натоварване, което също изисква време. Надявам се, това да се случи скоро и да отпаднат повечето затруднения при използването му.
Защо повечето, а не всички затруднения? Защото настоящата версия на BBB е последната съществуваща. Това има предимства - като функционалности, които предоставя всяка по-нова версия, но и недостатъци - като всеки софтуер последна версия има грешки, които разработчиците изчистват. Всички новопоявили се корекции на грешки в системата се инсталират веднага, но продължават да се появяват такива.
2. Радвам се, че повдигате този въпрос. Той далеч не е технически. Технологията само се опитва да помогне и в повечето случаи, ако знаеш какво искаш да постигнеш, ще намериш начин. Вероятно това е и причина за използването от колеги на системи като споменатите във въпроса Ви. В този случай използването им трябва да е със съгласие от страна на всички участници в процеса (особено студентите) и да е с ясното съзнание за рисковете по отношение на личните данни. Настоящата ситуация е добър повод да се замислим върху въпроса за подобряването на обучението в целия университет. Убедена съм, че усилията, които голяма част от колегите полагат в тези нелеки времена, ще подобрят обучението в Университета - всички създадени ресурси и курсове през следващите години ще бъдат доразвити и обогатени и ще бъдат предоставени на студентите като допълващи присъственото обучение процес, както е в големи университети по света, с които се сравняваме. В същото време те могат да бъдат в основата и на дистанционни програми, за разработването на каквито се забелязва активизиране.
3. Ще се опитам да отговоря първо от технологична гледна точка и то по-скоро в качеството ми на професионалист в областта. Използването на облачни услуги и приложения има предимства като например огромни екипи и ресурси, които ги поддържат, но крие рискове за сигурността, особено когато се интегрира с други вътрешни системи, с огромен обем лични данни (да вземем за пример нашата система СУСИ). В допълнение, при облачните услуги финансово не е предсказуемо в кой момент може да бъде прекратено предоставянето на услугата. С оглед на вече казаното, политиката, която се опитваме да реализираме, е да поддържаме системи и екипи, които да реализират необходимите ни функционалности. В случаите, в които е възможно, да се базираме на софтуер с отворен код (безплатен), какъвто е случаят и със системата Мудъл, както и BBB. Разработчиците, които стоят зад такива системи, ги развиват непрекъснато и са в синхрон с най-съвременните изисквания и тенденции, и позволяват по-голяма гъвкавост. Така е възможно без обвързване с един доставчик или услуга да бъдем в крак с времето.
Втората посока, която мога да коментирам като част от политиката на Университета, е обучението на преподавателите и служителите. През последната година полагаме усилия в това направление, защото сме убедени, че инвестицията в хората и в тяхното усъвършенстване е от изключително значение. Ще продължим да работим, като се надяваме да можем да отговаряме във все по-голяма степен на очакванията на колегите.
Ще се радвам да споделите и вашите виждания по отношение на поставения от въпрос -
как можем заедно да подобрим обучението в целия Университет.
С пожелание за здраве,
Елиза Стефанова
Благодаря Ви много за изчерпателните отговори и за времето, което отделяте!
1. Според мен е важно това, което се прави, да е видимо и за нас, които използваме услугата Мудъл; така че предоставената от Вас информация е много полезна. Радвам се, че сте успели да осигурите допълнителни сървъри и конфигурирането им е вече в ход. Дано нещата - поне в дългосрочен план - да се развиват без сериозни проблеми. Със сигурност ще трябва да се направят след време и сериозни допълнителни инвестиции, това е ясно от години. В това отношение сякаш трябва да се наваксва.
- Между другото, ако случайно се знае за часови слотове, в които периодично натоварването е голямо и не е много лесно да се ползва BigBlueButton, това може да е полезно за преподавателите. В някакъв смисъл графикът за провеждане на занятията в учебни аудитории може да се замени с график за натовареността на сървърите? Не знам дали обаче това е технически осъществимо на този етап.
2. Що се отнася до отговора на втория въпрос, то съм напълно съгласен, че настоящата ситуация ще ни накара да се замислим върху подобряването на обучението в университета. Предполагам, че всички бихме искали да излезем от нея с повече разбиране и с повече умения. Дано се случи така. За мен е обнадеждаващо това, което видях, на проведените уебинари.
- Струва ми се, че едно от нещата, които могат дългосрочно да подобрят преподаването, е да има повече обратна връзка от страна на преподавателите: за трудности или проблеми, които срещат; предложения за оптимизиране на работата и т.н. Така че подобни форуми могат да бъдат доста полезни.
3. Радвам се, че и Вашата позиция, както и на много други колеги, е в решението да се използва не просто безплатен софтуер, но такъв с отворен код. Това всъщност подхожда и на идеята за Университет. Нямам нищо против Zoom, Skype, Discord и т.н., но ми се струва, че е по-добре да се грижим за изграждане на стабилна вътрешноуниверситетска система.
- Що се отнася до дългосрочната позиция на университета, то е добре да се направят целеви обсъждания в тази посока, за да има някаква единна позиция на самата университетска общност. Не може да се отрече, че на този етап има известна фрагментарност. Като тя по любопитен начин съответства и на фрагментарността и в други области. Това всъщност е организационен проблем, който няма как да се реши отведнъж, но ми се струва, че сегашната ситуация ще доведе до подобрение. Поне се надявам да е така.
Благодаря Ви отново, че обърнахте внимание на поставените въпроси и отговорихте подробно.
Здравейте,
Бих искал да се ориентирам коя е препоръчителната платформа за провеждане на публични защити или мероприятия? Нямам предвид дали има официално решение на СУ (тъй като нали няма такова), а какво бихте препоръчали от техническа гледна точка като най-удачно. MS Teams ли?
Благодаря предварително за отговора.
Имам въпрос във връзка с функционирането на ВВВ. Напоследък стандартно създадени виртуални стаи стават недостъпни или невидими за студентите, а същевременно други са неактивни за преподавателите им. Пример в този курс тук: https://elearn.uni-sofia.bg/course/view.php?id=37679 Преподавател е Иглика Василева, която в момента провежда час във виртуална стая 2 с част от групата, за друга част е видима само снощи създадена стая 1, която обаче за самия преподавател вече не е достъпна: излиза съобщение за изтекла сесия. Аз самата достъпвам без проблем тази стая 1. Ще бъдем признателни за малко техническа помощ.