Използвайте този азбучен указател за да прегледате речника

Други | А | Б | В | Г | Д | Е | Ж | З | И | Й | К | Л | М | Н | О | П | Р | С | Т | У | Ф | Х | Ц | Ч | Ш | Щ | Ъ | Ь | Ю | Я | Всички

Т

теории на личността

. Теории за личността

 

Изучаването на личността и връзката с човешкото поведение води началото си още от ранните творби на европейците, гърците, китайците и египтяните. Хората винаги правят преценки за индивидуалностите на другите с цел да се определи дали човек е агресивен, авантюрист, харизматичен и др.

Учените така и не успяват да достигнат до единомислие за точната дефиниция на понятието личност. Съществуват обаче три общи черти във всички определения:

1. Те наблюдават уникалните характеристики, които открояват разликите между хората, а не толкова техните прилики;

2. Наблягат на последователността на човешкото предразположение, а не на промените в неговото поведение в различните ситуации.

3. Всяко определение включва и тенденция, която отразява как личността може да влияе на човешките действия и реакции при различните обстоятелства.

Освен другите фактори, личността съдържа и взаимодействието на настроения, ценности, мотиви, отношения и обичайните начини за реагиране в даден момент.


Теория за личността на Карен Хорни

Карен Хорни подчертава значението на социалните условия и факторите на средата при формирането на личността. Според нея има 10 нужди, които се появяват в следствие на опитите на индивида за развитие на личността му. Те са групирани в 3 главни насоки:

-        Услужливият тип – тези, които се обръщат към хората, наблягайки на нуждата си от любов; предпочитат маркови стоки

-        Агресивния тип – наглягат на нуждата си за сила, власт, манипулаия

-        Незаинтересован тип – странят от хората, независимост, разчитата на себе си; не са способни на обвързване


Теория на Бекер и Ланкастър

Теорията на Бекер и Ланкастър за потребителско поведение разглежда поребителите като икономически агенти, които произвеждат удовлетворение чрез комбинация от стоки и време. В нея удовлетворението е функция на задоволството от съответната стока във времето, което е ограничен ресурс. 


Теория на съответствието

Колкото по-голямо е съответствието между марката и имиджа на човек, толкова повече тази марка ще бъде предпочитана от него. 


Тренд

Oбщо развитие или промяна в ситуацията или в поведението на потребителите.