социална класа

 [1]силно влияние върху потребителя оказва социалната класа, към която принадлежи. Социалната класа се формира при разделението на обществото и представлява сравнително дълготрайна хомогенна група хора, споделящи едни и същи интереси, имащи едни и същи нужди и интереси, ценности и поведение. Професията, доходите, образованието са сред най-важните фактори, които определят принадлежността на човека към една или друга социална класа.

Социалните класи влияят върху потребителското поведение на своите членове чрез ценностите, които преследват, дейностите, които се споделят (например членството в клубове от висшата класа) и изобщо с цялостния начин на живот. Изричните изследвания показват, че отделните класи имат предпочитани източници на информация, телевизионни програми, спортни занимания, марки автомобили, жилищни квартали и т.н.

Съвременните развити общества могат да бъдат разглеждани като структурирани от пет основни класи[7]. Висшата класа включва хората, които са елита на обществото, с голямо наследено богатство, престижно образование, силни политически позиции, отдадени на обществени благотворителни дейности, потребяващи неща, с които се подчертава техният престиж и статус. Висшата средна класа се състои от професионалисти (адвокати, лекари и др. под.), висши мениджъри, висши военни и държавни администратори. Тази класа е с високи доходи и престижно образование. По-ниската средна класа е много разнообразна като състав. Тя включва лица с малък и среден собствен бизнес, средни професионалисти (учители, социални работници, чиновници), фермери. Доходите й са от средни до скромни. Работническата класа включва лица, упражняващи ръчен квалифициран или нискоквалифициран труд, с ниски доходи и средно или по-ниско образование. Нисшата класа се състои от трайно безработни и/или неграмотни лица, издържащи се от социални помощи или епизодична работа.

» Основни термини в курса