Седмичен изглед

  • 5 октомври 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: хон. ас. Алексей Потебня

    Основна тема: Въвеждаща лекция за същността на ППДМ

    Ключови акценти:

    1. Представяне на курса по Потребителско поведение в ДМ
    2. Кратка история на потребителското поведение
    3. Потребителското поведение като интердисциплинарна наука
    4. Какво представлява потребителското поведение?
    5. Дефиниране и приложение на потребителското поведение
    6. Социалният маркетинг
    7. Анализ на потреблението - от практиката
    8. Равнища на разглеждане на потребителското поведение в дигиталния маркетинг

    Препоръчани материали по темата:

    • Митове и реалност за потребителското поведение

    • Маркетингът е за взимане на решения

    • С тази индивидуална форма целим да се информираме за очакванията на студентите, свързани с курса по Потребитлско поведение в дигиталния маркетинг.

      Нуждаем се от текст, в обем на не повече от 2500 думи, който разкрива:

      1. Вашия индивидуален опит в дигиталния маркетинг

      2. Основните разбирания, които имате за потребителското поведение

      3. Вашите индивидуални очаквания от курса

      Разполагате с време за работа по тази задача от 05.10 до 19.10. Работата може да ви донесе максимално 5 бонус-точки, които допълват вашето представяне през семестъра.

  • 12 октомври 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: хон. ас. Алексей Потебня

    Основна тема: Научни течения в изследването на потребителското поведение - част 1

    Ключови акценти:

    1. Фактори, влияещи върху потребителското поведение

    2. Личност, самооценка и потребителско поведение

    3. Основни теории за личността и потребителското поведение

    4. Психографичност и детерминанти на потребителското поведение

    Препоръчани материали по темата:

    • Фактори, влияещи върху потребителското поведение

    • Личност, самооценка и потребителско поведение

    • Основни теории за личността и потребителското поведение

    • Психографичност и детерминанти на потребителското поведение

    Статии

    Cetină, I., Munthiu, M. C., & Rădulescu, V. (2012). Psychological and Social Factors that Influence Online Consumer Behavior. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 62, 184–188. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.029

    Macak, T., Regnerova, O., & Toth, S. (2014). Design of Experiments for Analysis Factors Influencing Consumer Behaviour. Procedia Economics and Finance, 12, 371–378. https://doi.org/10.1016/s2212-5671(14)00357-8

    Ouyang, H., Li, B., McCarthy, M., Miao, S., Kilcawley, K., Fenelon, M., Kelly, A., & Sheehan, J. J. (2021). Understanding preferences for, and consumer behavior toward, cheese among a cohort of young, educated, internationally mobile Chinese consumers. Journal of Dairy Science. Published. https://doi.org/10.3168/jds.2021-20598

    Omar, N. A., Nazri, M. A., Ali, M. H., & Alam, S. S. (2021). The panic buying behavior of consumers during the COVID-19 pandemic: Examining the influences of uncertainty, perceptions of severity, perceptions of scarcity, and anxiety. Journal of Retailing and Consumer Services, 62, 102600. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102600

    de Canio, F., & Fuentes-Blasco, M. (2021). I need to touch it to buy it! How haptic information influences consumer shopping behavior across channels. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, 102569. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102569

  • 19 октомври 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: хон. ас. Алексей Потебня

    Основна тема: Научни течения в изследването на потребителското поведение - част 2

    Основни акценти:

    1. Потенциал и области на приложение на изкуствения интелект

    2. Принципът на оскъдицата

    3. Ефектът на примката

    4. Същност на "социалното доказателство"

    5. Принцип на „реципрочност“

    5. Самостоятелна работа "Любим ефект в маркетинга" от 21:30 до 22:00 часа (учебно задание! - не носи допълнителни точки)

    Литература:

    Кръстева Н. и др., „Дигитален маркетинг- изкуствен интелект и потребителско поведение“, Тoм 3, Авангард Прима, 2019, ISBN 978-619-239-310-6, стр. 272 - Глава 2

    Препоръчани източници:

    • Принципът на оскъдицата

    • Същност на "социалното доказателство"

    • Принцип на „реципрочност“

  • 26 октомври 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: хон. ас. Алексей Потебня

    Основна тема: Работа по практически казус + тест

    • Този тест има за цел да провери знанията, които са придобити от лекционите занятия, проведени на 12 и 19 октомври. В теста са засегнати основни поняия, концепции и теории, които се отнасят до потребителското поведение.

      Тестът се състои от 25 въпроса, на които е необходимо да отговорите в рамките на 60 минути.

  • 2 ноември 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: Алексей Потебня

    Основна тема: Потребителско поведение на мрежа от потребители. Същност на потребителите в мрежата и начини за тяхното изследване.

    1. Ученето в мрежата

    1.1. Как пандемията от COVID-19 се отразява на нашата способност да учим от мрежата?

    Способността да учим от мрежата е присъща за всеки съвременен потребител, но как именно се случва това? Какви са основните моменти, които е ноебходимо да взимаме под вниамние, коагто изследваме начина на учене на потребителите от Мрежата?

    Ето и основните акценти:

    По време на конференция за нова коронавирусна пневмония, проведена през 2020 г., СЗО представи концепцията за „инфодемия“, обсъждайки как по време на пандемията се борим не само с вируса, но и с информационна пандемия ( Rajapatirana & Hui, 2018 ; Ricciardi, Zardini , & Rossignoli, 2018 ; Zarocostas, 2020 ). През това време много хора са получавали информация за пандемията на COVID-19 чрез социалните медии и този тип мрежови медии са били важно средство за обществеността да получи информация за пандемията, тъй като може бързо да предава информация, спешно необходима на общите обществена, включително информация за пандемия, мерки за реакция, тълкувания на политики, предложения за лични действия и др. ( Hilton & Hunt, 2011). Възприятията и действията на хората по отношение на пандемията са взаимосвързани и тези възприятия и действия са резултат от информацията, която получават. Въздействието на информацията от мрежовите медии обективно ще насърчи онлайн придобиването на знания от хората, включително тези на студентите. Бърк (2003) разделя знанията на академични знания и популярни знания според собственика или производителя на това знание.

    В ерата на Интернет формата на показване на знания и начинът на предаване на знания се промениха от традиционни методи към онлайн форми. Weinberger (2014) подчертава, че мрежовите знания вече не са детерминирани, а са по-хуманизирани, приобщаващи и плуралистични. По време на пандемията от COVID-19 ученето не е поставено под карантина: ученето на знания е отворено, а придобиването на знания е непрекъснато ( Pena & Lim, 2020 ). Продължавайки през този труден период, е важно да се осъзнае нивото на натрупване на знания чрез онлайн обучение, както и да се открият начини за използване на положителната връзка между размера на мрежата и богатството от знания, натрупани от учащите ( Pena & Lim, 2020 г .;Пинейро-Чуза, Лопес-Кабаркос, Ромеро-Кастро и Перес-Пико, 2020 г. ).

    Пространствената изолация, предизвикана от пандемията, засегна социалния живот на хората и промени пространството за производство и потребление на знания. Теорията на потребителската мрежа вижда, че всеки приемник на знания, производител на знания и медиен носител на знания може да се разглежда като актьор ( Choi, Yeo, & Won, 2018 ), като по този начин се формира мрежа за обмен на знания. Според „психологическия ефект на окото на тайфуна“, точно както когато въздухът около тайфун се върти бурно, но потокът на вятъра в центъра е сравнително слаб ( Lindell & Earle, 1983 ), колкото по-близо са хората до мястото на пандемията, толкова повече вероятно те трябва да спазват правилата за социално дистанциране. Като Хосупа (2012) Установено е, че колкото повече хора смятат, че са изложени на риск, толкова по-вероятно е те активно да се стремят да придобият знания и информация чрез онлайн обучение, премахвайки „оградата“ на знанията – ограниченията за придобиване на знания – насърчавайки потока от всички видове онлайн знания .

    Интернет се превърна в източник на различни медийни канали и информация, включително официални уебсайтове, социални мрежи и т.н. ( Avery, 2010 г.). И все пак, от решаващо значение в настоящия момент, прекомерното количество и често ниското качество на мрежова информация за пандемията се отразява на придобиването на знания на студентите, което лесно може да доведе до психологическа съпротива, изгаряне или други силни емоции и реакции. Ето защо е особено важно да се подобри нивото на управление на мрежовите медии и да се култивира медийна грамотност като начини да се помогне на хората да премахнат някои от негативните въздействия на информацията за пандемията. В Китай има две основни форми на информация за мрежова пандемия: първата е информация относно въздействието на пандемията COVID-19, открита във вътрешните социални медии, а втората е информация относно въздействието на COVID-19, открита върху масовия китайски и в чужбина медии.

    Източник по темата:  Xie, X., Zang, Z., & Ponzoa, J. M. (2020). The information impact of network media, the psychological reaction to the COVID-19 pandemic, and online knowledge acquisition: Evidence from Chinese college students. Journal of Innovation & Knowledge5(4), 297–305. https://doi.org/10.1016/j.jik.2020.10.005

    Запознайте се с цялата статия на английски език.

    1.2. Влияние на „информационната пандемия“, върху психичното здраве и усвояването на знания

    И все пак, тъй като се отнася конкретно за социалните медии, изобилното количество информация, намерена там, може да доведе до претоварване с информация, което може да доведе до проблеми с психичното здраве ( Gao et al., 2020 ). Както е изразено в модела „стрес-напрежение-резултат“, прекомерното количество информация за пандемията, изпратена чрез социалните медии, надвишава способността на потребителя да я обработва и усвоява, което ще има отрицателно въздействие върху психологията и поведението на потребителите на социалните мрежи, като по този начин засягащи онлайн придобиването на знания ( Dhir, Yossatorn, Kaur, & Chen, 2018 ; Whelan, Islam, & Brooks, 2020). Социалните медии често разпространяват информация за пандемията по света, където приятелите в социални групи бързо и многократно препредават тази информация, което лесно може да предизвика психологически негативни емоции; до известна степен това може да повлияе на желанието и ентусиазма за придобиване на знания ( Zhang, Zhao, Lu, & Yang, 2016 ).

    Bawden и Robinson (2009) твърдят, че информационната тревожност е състояние на натиск, когато индивидът не е в състояние да получи, разбере или използва информация, както и че нивото на информационна тревожност се влияе от потенциалното информационно претоварване, разбирането на индивида за информационна среда и начина на представяне на информацията. Други проучвания показват, че въздействието на информацията за мрежова пандемия може да предизвика психологически реакции у студентите, включително депресия и раздразнителност, но понякога и оптимизъм, всеки от които може лесно да повлияе на желанието и действията на студентите да придобиват знания ( Halim et al. ., 2020 ; Ho et al., 2020). По време на пандемията от COVID-19 онлайн обучението и традиционното обучение се различават значително по отношение на начините за придобиване, мислене и оценка на знания. Натискът, че студентите може да не са в състояние да се адаптират към дългосрочен престой у дома и други проблеми с околната среда, може лесно да доведе до психологическа депресия, която ще повлияе на ефекта от усвояването на знания върху студентите ( Elhai et al., 2020 ; Liu et al., 2020 г. ).

    Под въздействието на пандемията COVID-19, ендогенният потенциал за растеж на обучаемите е силно стимулиран ( Sun & Su, 2020 ). С други думи, доказано е, че когнитивното ниво на разбиране на ситуацията с пандемията на COVID-19 на колежаните е положително свързано с приемането на положителен отговор и отрицателно свързано с приемането на отрицателен отговор (Richelle et al., 2020; Zhang et al., 2020 г. ). Колкото по-високо е когнитивното ниво, толкова по-лесно е за студентите да възприемат положителни стилове на справяне, което им позволява да учат активно и да постигат растеж на знанията. Следователно, ако студентите имат по-научно разбиране и рационален поглед върху ситуацията с пандемията COVID-19, те ще имат по-голяма вероятност да запазят своето физическо и психическо здраве (Хайдер и Ал-Салман, 2020 г .; Юсов и др., 2020 г. ).

    Основни положения

    Зависими променливи

    Придобиването на знания онлайн (е-обучение) е непрекъсната учебна дейност. Първо, за продуктивно усвояване на знания е необходимо учениците да имат желание да придобиват знания, да имат мотивация да преследват учене на знания, да имат постоянство да останат с автономно учене и да имат положително желание да подобрят съществуващата структура на знания, всички което може да помогне за подобряване на способността за учене на учениците. Второ, поведението при придобиване на знания е важен аспект за учениците; такова поведение включва различни поведения за усвояване на знания и споделяне на знания. Споделянето на знания е процесът на разпространение на знания и умения в рамките на една организация. Споделянето на знания не е простото предаване на знания и информация,Бок, 2002 ; Сенге, 1997 ). И накрая, ефектът от придобиването на знания също трябва да бъде оценен ( Alshaher, 2013 ). Чрез поведението при придобиване на знания се засилва оригиналната структура на знанията, подобрява се способността за мислене от по-висок порядък и се култивира мрежова информационна грамотност ( Ebner et al., 2020 ). Онлайн обучението на знания е реформа на традиционния режим на придобиване на знания, който изисква от студентите да имат високо ниво на информационна грамотност, да третират и използват правилно електронното оборудване, да намират средства за предотвратяване на пристрастяване и зависимост от мрежата и да се научат как да използват функциите на различните мрежови платформи за постигане на растеж на знанията ( Wongwatkit, Panjaburee, Srisawasdi и Seprum, 2020 г.).

    По отношение на измерванията на това проучване, респондентите трябваше да отговорят по скала от “1” (показваща най-ниската готовност/поведение/ефект от придобиването на онлайн знания) до “5” (посочваща най-високите). Следователно, променливите на придобиването на знания онлайн бяха наблюдавани чрез използване на трите индикатора „готовност за придобиване на знания“, „поведение за придобиване на знания“ и „ефект от придобиване на знания“.

    Независими променливи
    Пандемична информация на мрежовите медии . В Китай хората обикновено вярват, че доверието към основните китайски медии и медиите в чужбина е по-високо от това на местните социални медии, въпреки че нарастващата тенденция на използване на социални медии не може да бъде пренебрегната ( Anstead & Chadwick, 2018 ; Halim et al., 2020 ; Валери, 2013 г. ). Най-общо казано, мрежовата информация за пандемията на коронавирус включва два вида: информация за пандемия, намерена в местни социални медии, като Weibo, WeChat Moments, WeChat Group, WeChat Official Account, видео платформи (напр. TikTok) и т.н.; и информация за пандемията, открита в основните китайски и задгранични медии, като People's Dailyи Би Би Си.

    Заключения

    Първо, беше установено, че влиянието на информацията за пандемията от основните китайски медии и отвъдморските медии върху онлайн придобиването на знания от студентите в колежа е значително по-високо от това на социалните медии. С оглед на това е особено важно да се подобри професионалното качество и медийната етика на масовите медии. От една страна, в духа на социалната отговорност, масовите медийни компании спешно трябва да култивират по-добра медийна грамотност и способност за интернет мислене и да се превърнат в авторитетен глас, а не в инструмент за разпространение на слухове (Zarocosta, 2020). От друга страна, правителството и медиите трябва да засилят разпространението на информация и да осигурят повече образование за ситуацията с пандемията, така че студентите и другите да могат да гледат на ситуацията с пандемията по-научно и рационално. По време на COVID-19 пространствата за взаимодействие на WeChat и други нови медии могат да доведат до емоционален дисбаланс или загуба на себе си. В ерата след пандемията е от решаващо значение да се адаптираме, да провеждаме информационни насоки и управление на мрежата и да обръщаме внимание на основната ценност на здравословния живот (Ho et al., 2020 ).

    Второ, нашето изследване показа, че въздействието на информацията за пандемията от основните китайски и задгранични медии има значително отрицателно въздействие върху психологията на студентите. Когато информацията за пандемията от основните китайски медии и чуждестранни медии беше по-голяма, колкото по-лошо беше психичното здраве на студентите, толкова по-вероятно беше студентите да имат отрицателни емоции като депресия и раздразнителност, които от своя страна биха могли да повлияят на техните онлайн придобиване на знания ( Elhai et al., 2020 ; Haider & Al-Salman, 2020 ). Поради тази ситуация трябва да напътстваме студентите да култивират положителни емоции и психологически корекции, за да елиминират неблагоприятните психологически реакции и да засилим механизмите за превенция за предпазване от психологически кризи (Larry, Phoenix, & Han, 2019 ), както и за стимулиране на чувството за социална отговорност на студентите.

    Трето, това проучване показа, че колкото по-позитивни и по-здравословни са психологическите реакции на ситуацията с пандемията от COVID-19, толкова по-силна е готовността на студентите да придобиват знания чрез онлайн средства и толкова по-добър е ефектът от придобиването на тези знания (Dhawan, 2020 г. ). Същността на онлайн обучението е процес на социално взаимодействие, конструктивност, саморегулация и размисъл, който може да помогне на обучаемите да поддържат физическото и психическо здраве, да установят кризи, да засилят самопланирането и самоуправлението, да подобрят концентрацията на обучение и да осъзнаят. дълбоко вкоренено учене ( Кумар, 2019 г .; Sun & Su, 2020 г). Освен това студентите трябва да се стремят да установят социални взаимоотношения онлайн, където могат да споделят ценна информация и да получат повече знания от другите ( Ghahtarani, Sheikhmohammady, & Rostami, 2020 ; Razak, Pangil, Zin, Yunus, & Asnawi, 2016 ).

    Управленски последици
    Нашите резултати предлагат някои значителни управленски последици за медийните фирми, правителствата и студентите в ерата на пандемията от COVID-19. Първо, важно е да се увеличи хардуерната поддръжка за придобиване на знания от студентите. Тук организациите биха могли да оптимизират онлайн инструменти за обучение, като „бележки в облак“, социален софтуер, интерактивен софтуер и визуални мисловни карти. Освен това, за да намалят когнитивното натоварване, организациите могат да култивират изчислителното мислене и интелигентното мислене, да предоставят гаранции на студентите за придобиване на знания чрез използване на нови методи и нов хардуер и да намерят нови начини да стимулират вътрешния стремеж на студентите да следват онлайн обучение ( Xie, Wang, & Zeng, 2018 ; Xie, Zou, & Qi, 2018 ; Caseiro & Coelho, 2019).

    Второ, предприятията и правителствата трябва да увеличат техническата подкрепа за онлайн обучение и натрупване на знания. Като нов тип предприятие в ерата на Интернет, те трябва енергично да развиват нови технологии, като мобилни мрежи от 5-то поколение (5 G), изкуствен интелект (AI) и Интернет на нещата; подобряване на възможностите за сътрудничество човек-компютър и ролята на бизнес мрежите за иновации ( Damian & Manea, 2019 ; Höflinger, Nagel, & Sandner, 2018 ; Lee & Trimi, 2018 ; Öberg, 2019 ); и предоставят техническа подкрепа за устойчиво обучение на знания ( Xie, Xie, & Martinez-Climent, 2019 г.). Като дигитални местни, студентите трябва да се адаптират към промените в технологиите за онлайн обучение, да подобрят своята компютърна самоефективност и непрекъснато да се стремят да подобряват способността си да придобиват знания, като използват различни мрежови инструменти.

    Трето, правителството трябва да подтикне медиите и студентите да изграждат социалната стойност на ученето на знания в отвореността на Интернет. В ерата на мрежовите медии настъпиха големи промени по отношение на предаването на знания и споделянето на знания. Междувременно мрежовите медии трябва да изграждат мрежовата етика на новата ера и да бъдат лидер в оформянето на социалната стойност на Интернет. И накрая, от своя страна, по-младото поколение трябва да използва канала за „обратна връзка със знанието“, за да помогне на възрастните хора и да си сътрудничи с по-възрастните за увеличаване на придобиването на нови знания в ерата на Интернет.

    Източник по темата:  Xie, X., Zang, Z., & Ponzoa, J. M. (2020). The information impact of network media, the psychological reaction to the COVID-19 pandemic, and online knowledge acquisition: Evidence from Chinese college students. Journal of Innovation & Knowledge5(4), 297–305. https://doi.org/10.1016/j.jik.2020.10.005

    Запознайте се с цялата статия на английски език.

    2. Как разпространението на силно инфекциозно заболяване се отразява на скоростта на разпространение на слухове?

    Прочетете цялата статия на ангийски език

    Източник по темата: Huang, H., Chen, Y., & Ma, Y. (2021a). Modeling the competitive diffusions of rumor and knowledge and the impacts on epidemic spreading. Applied Mathematics and Computation, 388, 125536.

    3. Как глобализацията се отразава на приемането на технологиите?

    Прочетете цялата статия на английски език

    Източник по темата: Skare, M., & Riberio Soriano, D. (2021). How globalization is changing digital technology adoption: An international perspective. Journal of Innovation & Knowledge. Published. https://doi.org/10.1016/j.jik.2021.04.001

    4. Персоналният брандинг в мрежата от свързани потребители

    Прочетете цялата статия на английски език

    Източник по темата: Shafiee, M., Gheidi, S., Khorrami, M. S., & Asadollah, H. (2020). Proposing a new framework for personal brand positioning. European Research on Management and Business Economics, 26(1), 45–54. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2019.12.002

  • 9 ноември 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: Алексей Потебня

    Основна тема: Инструменти за изследване на потребителското поведение на потребителите в мрежата - част 1 + Практическо занимание "Лидерите на мнение в моята мрежа от свързани потребители"

  • 16 ноември 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: Алексей Потебня

    Основна тема: Инструменти за изследване на потребителското поведение на потребителите в мрежата - част 2 + Практическо занимание "Комуникационни техники и похвати при анализирането на потребителското поведение"

    Предварителна подготовка: Необходимо е да разполагате със страница във Facebook или личен профил

    План на занятието:

    1. Поведение на потребителите във Facebook 

    1.1.                 Видове страници във Facebook

    1.1.1.     Частна страница в социалната мрежа Facebook е притежание на физическо лице и е пряко свързана с това, че зад нея винаги следва да стои физическо лице. За да се гарантира личността зад страницата е възможно от платформата да поискат да изпратите доказателства или други артефакти, които потвърждават, че вие сте физическо лице. 

    1.1.2.     Бизнес страница във Facebook е безплатен начин за бизнеси, марки, знаменитости, каузи и организации да достигнат до своята аудитория. Докато профилите във Facebook могат да бъдат частни, страниците са публични.Google може да индексира вашата страница, което улеснява хората да ви намерят. Можете да управлявате страницата си във Facebook и платформи като Facebook Business Suite и Creator Studio на вашия настолен компютър и мобилно устройство.

    1.1.2.1.   Глобални страници.Глобалните страници позволяват на вашия бизнес да предоставя локализирани версии на съдържание за вашите клиенти по целия свят с едно универсално име на марката и един и същ URL адрес за всяка страница. Можете също така да споделяте общия брой фенове и глобални прозрения за цялата си фенска база. С Global Pages можете да публикувате съдържание, което е значимо за аудитория на едно място, и да споделяте различно съдържание, което е също толкова уместно за аудитория на друго място. Например, можете да споделяте сезонни разпродажби на едно място, докато отчитате затваряне на магазини за празник на друго място.

    1.1.2.1.1.    Типове глобални страници. Има три типа страници в структурата на глобалните страници:

    1.1.2.1.1.1.  Страница по подразбиране: Основната страница на вашата структура на глобалните страници е страницата по подразбиране. Това е мястото, където потребителят ще бъде пренасочен, ако не отговаря на някой от критериите, зададени от рекламодателя за своите пазарни страници. Страницата по подразбиране също действа като основно потребителско име за структура на страницата (като www.facebook.com/brand). Когато хората се придвижат до страница по подразбиране, те ще бъдат пренасочени към пазарна страница, ако отговарят на критериите. Публикациите, които правите на вашата страница по подразбиране, няма да се споделят с Market Pages.

    1.1.2.1.1.2.   Пазарни страници: Можете да имате неограничен брой пазарни страници и можете да персонализирате към кои страници да се пренасочват потребителите въз основа на тяхното местоположение и език. Можете също така ръчно да редактирате насочването за всяка пазарна страница. Местоположението се определя чрез комбинация от входове, като текущ IP адрес и информация за профила. Езикът се определя от езика, който човек е настроил, когато е създал своя Facebook профил. Например, ако потребител използва Facebook на английски, ние го считаме за англоговорящ. Всяка пазарна страница е независима, със собствена входяща поща, администратори, времева линия, приложения, снимка на потребителски профил и снимка на корицата и т.н. Името и категорията за всяка пазарна страница трябва да съответстват на страницата по подразбиране. Ще ви бъде дадена възможност да завършите тази стъпка, когато създавате своята пазарна страница. Ако създадете нова пазарна страница за съществуваща страница, която не е част от структурата на глобалните страници, не можете да прехвърляте публикации към новата страница.

    1.1.2.1.1.3.   Основна страница: Това е мястото, където информацията се обобщава за всички глобални страници. Основната страница не е видима за администратори или за обществеността.

    1.2.                 Предимства на страниците във Facebook

    1.2.1.     Страниците винаги са безплатни. Създаването на страница отнема само минути, а ние предлагаме няколко функции за управлението й.

    1.2.2.     Страниците са универслани. Вашата страница се предлага с много безплатни инструменти, които ви помагат да постигнете конкретни цели въз основа на вашия бизнес модел.

    1.2.3.     Предоставят възможност за свързване с клиенти. Милиарди хора използват Facebook, за да общуват с бизнеса. Използвайте страницата си, за да изградите лоялност със съществуващи и нови клиенти.

    1.2.4.     Предлагат възможност да се рекламирате. Рекламите могат да ви помогнат да развиете марката и аудиторията си. Имате нужда от страница, за да рекламирате във Facebook. Можете да използвате рекламните инструменти на Facebook, за да създавате реклами, да задавате бюджета си и да планирате стратегията си.

    1.3.                 Най-важни функции на бизнес страниците

    1.3.1.     Дават основна информация за вашия бизнес. Страниците показват информация за вашия бизнес, като например вашия адрес, телефонен номер, работно време, категории, уникално потребителско име и др.

    1.3.2.     Позволяват незабавно информиране на аудиторията. Най-бързият начин да споделяте информация на вашата страница е да публикувате. Можете да добавите бутон за действие, за да насърчите хората да предприемат конкретни действия. Имате възможност да използвате множество инструменти, с които да управлявате графика за публикуване.

    1.3.3.     Позволяват възможност за общуване 1:1. Страницата ви идва с входяща пощенска кутия, която ви позволява да общувате с хора във Facebook, Instagram и Messenger. Можете също да използвате инструменти, за да организирате съобщенията си и да автоматизирате отговорите.

    1.3.4.     Предоставят възможност за използването на множество инструменти. Можете да използвате безплатни инструменти за страници, за да се свържете с клиенти и да разширите бизнеса си. Инструменти като събития и срещи могат да ви помогнат да разширите клиентската си база, докато работните места могат да ви помогнат да намерите квалифицирани кандидати.

    1.3.5.     Изследване на потребителите. Инструменти като Insights може да ви помогне да намерите клиенти, които се интересуват от това, което предлагате. Можете да разберете действията, които хората предприемат на вашата страница, като например колко често харесват, коментират или споделят публикации. Можете също да видите информация за страниците на вашите конкуренти, за да научите за вашата индустрия и аудитория.

    Източник: Facebook - Meld je aan of registreer je. (n.d.). Facebook. Retrieved November 16, 2021, from https://www.facebook.com/business/help/461775097570076

    1.4.                  Творчески формати във Facebook

    1.4.1.     Историите са едни от най-потапящите творчески формати във Facebook, Instagram и Messenger да преглеждат и споделят ежедневни моменти чрез снимки и видеоклипове, които изчезват след 24 часа. Историите се появяват в горната част на емисиите на вашите последователи и могат да ви помогнат да увеличите ангажираността на вашите Facebook страници и акаунти в Instagram чрез честа, автентична и непринудена комуникация. Хората могат да реагират на историите на страници с емоджи, да отговарят в самата история на страницата и да споделят истории с приятелите си.

    1.4.1.1.        Историите се характеризират с дължина, време и живот. Снимките се възпроизвеждат за пет секунди всяка, а видеоклипове до 20 секунди се поддържат. Всяка отделна история изчезва след точно 24 часа.

    1.4.1.2.        Дават възможности за коментари и реакции. Само собственикът на историята вижда коментари и реакции към дадена история.

    1.4.1.3.        Излъчване на живо. Когато излъчвате на живо, видеоклипът е достъпен във вашата история само докато излъчвате. Аудиоисториите не използват надписи, така че помислете за текстови и визуални наслагвания, за да добавите контекст. Поверителност Можете да промените настройките за поверителност на вашите истории точно както бихте направили за публикации.

    Достъп до помощна информация за Facebook Business Suite 

    Магазин за хранителни стоки 

    Meta for Business

  • 23 ноември 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: Алексей Потебня

    Основна тема: Идентифициране на потребителите в мрежата

    1. Instagram за всички

    Ще се запознаем с особеностите и спецификите на социалната мрежа Instagram. Основният ни аспект е да установим по какъв начин е вузможно да се използва мрежата. Необходимо е да се попълни кратко задание, което да даде отговор на следните въпроси:

    1. По какво се различава тази мрежа от Facebook?

    2. Какви са различията на мрежата при прилагането ѝ в бизнеса?

    3. Как можем да проследим профила на потребителя в Instagram? Какви метрики разлчиаваме и какво можем да знаем за тях? Посочете линкове с източници.

    Литература по темата:

    Geyser, W. (2021, August 25). 6 Benefits of an Instagram Business Profile [And How to Switch Over]. Influencer Marketing Hub. https://influencermarketinghub.com/benefits-of-an-instagram-business-profile-and-how-to-switch-over/

    Meta. (n.d.). Facebook - Meld je aan of registreer jehttps://business.instagram.com/getting-started

    6 Ways to Beat the Instagram Algorithm in 2021: How to Get More Followers

    Instagram Business Accounts | The Ultimate Guide

    How To Get Your First 10,000 Instagram Followers (Without Buying Them), John Lincoln

    How to Create an Instagram Business 2021 [Step by Step Tutorial] - Make Money on Instagram

    2. Потребителите в Linkedin  

    Предстои ни да разгледаме основните трендове в социалната мрежа. След като се запознаем с основните трендове в мрежата ни предстои да направим обобщение и да попълним кратка информационна бележка за основните трендове.

    Литература по темата:

    Ibs, M. (2021, August 17). TOP 10 MARKETING TRENDS FOR 2021. Linkedin. Retrieved November 23, 2021, from https://www.linkedin.com/pulse/top-10-marketing-trends-2021-maverick-ibs-4e/

    Kamath, A. (2021, February 8). Content Marketing Trends to Watch Out For in 2021. Linkedin 1. Retrieved November 23, 2021, from https://www.linkedin.com/pulse/content-marketing-trends-watch-2021-akshatha-kamath/

    Iuvara, P. (2021, August 23). 2022 Digital Trends Report. Digital Trends. https://www.linkedin.com/pulse/2022-digital-trends-report-peter-iuvara/

    3. Какво можем да научим от потребителите с писма?

    Предстои да поговорим за личната кореспонденция и възможностите на инстументите за управление на електронната кореспонденция. Ще разгледаме осонебостите и възможностите на платформата mailchimp.

    Литература по темата:

    mailchimp. (n.d.). Guides and Tutorials. Retrieved November 23, 2021, from https://mailchimp.com/help/

    mailchimp. (n.d.-a). All-In-One Marketing Platform for Small Business. Retrieved November 23, 2021, from https://mailchimp.com/?ds_rl=1276838&gclid=CjwKCAiAv_KMBhAzEiwAs-rX1HrqljAtEbNGtLynh6asmkN49ubfANIhHj2jaV0Oa1VgPQ81mOzRUxoCmowQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

    Важен срок: главният речник затваря в 23:59 часа

    • На база на това, което разбрахте за социалната мрежа Instagram, помислете и резюмирайте основната информация в 3-те въпроса по-долу:

      1. По какво се различава тази мрежа от Facebook?

      2. Какви са различията на мрежата при прилагането ѝ в бизнеса?

      3. Как можем да проследим профила на потребителя в Instagram? Какви метрики разлчиаваме и какво можем да знаем за тях? Посочете линкове с източници.

    • Добре познатата социална платформа е източник на изгодни предложения за работа, но и възможност за промотирането на бизнеса. Помислете по следните въпроси:

      1. Какви са потенциалнте ползи от използването на Linked In и за какви бизнеси?

      2. Какви знания, умения и компетенции е необходимо да притежавате, за да можете да използвате успешно социалната мрежа Linked In?

    • Общуването с електронни съобщения е чудесна възможност да се запознаем с нашите потребители, но как си представяме точно, че се случва това?

      1. Помислете как можем да разберем повече за нашите потребители, като използваме mailchimp?

      2. Какви са полезните алтернативи за воденето на електронна кореспонденция с нашите потребители според вас?

  • 30 ноември 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: Алексей Потебня

    Основна тема: Анализ на нуждите на потребителите. Белези за идентифициране в дигиталната среда.

    1. Да бъдем ефективни създатели с Mailchimp

    2. Google набор от инструменти за анализ и изследване на потребителското поведение

    3. Аспекти на поверителността и защитата на личните данни на потребителите

  • Потребителски профил

    Виртуална класна стая

    Преподавател: Алексей Потебня

    Основна тема: Разработване на потребителски профил

    1. Създаване на профил на човек (buyer person) - презентация от 19:00 до 20:00 часа

    2. Индивидуално задание за изработка на персона - време за работа от 20:00 до 20:30 часа

    3. Почивка - 20:30 до 21:00 часа

    4. Google Ads - пътешествие в света на рекламите (съвместно задание)

    Достъп до страницата

    Предварителна подготовка: Необходимо е да разполагате със свой собствен (или на ваш бизнес или на познат) профил на сайт, както и web сайт (собствен или на познат).

  • 7 декември 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая (в режим на консултации) 

    Преподавател: Алексей Потебня

    Основна тема: Разработване на потребителски профил 

    1. Създаване на профил на човек (buyer person) - презентация от 19:00 до 20:00 часа

    2. Индивидуално задание за изработка на персона - време за работа от 20:00 до 20:30 часа

    3. Почивка - 20:30 до 21:00 часа

    4. Google Ads - пътешествие в света на рекламите (съвместно задание)

    Достъп до страницата

    Предварителна подготовка: Необходимо е да разполагате със свой собствен (или на ваш бизнес или на познат) профил на сайт, както и web сайт (собствен или на познат).

    • Необходимо е да предадете ваш собствен потребителски профил, който да съответства на вашите собствени интереси и в съответствие с професионалната сфера, която познавате. Свободни сте да представите профилите във вид, който смятате за най-подходящ, като разполагате с пълната свобода да представите профила по начин, който смятате за най-удачен.

      Добре е работата да има:

      - оригинално и автентично съдържание (проверява се)

      - отчитане на детайли, които са важни за бизнес рамката

      - съобразяване с особеностите на профилите

      - оценка на влияещите фактори

      - кратко обяснение за причината да се избере използвания стил на представяне на профила

      Оценяват се:

      - избраният стил на работа

      - пълнотата на работата

      - логическите връзки

  • 14 декември 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: Алексей Потебня

    Основна тема: Разработване на потребителски профил

    Планирана програма:

    19:00 - 21:00 - да поработим с профилите на потребителите (групова задача, в рамките на която ще използваме профилите на всеки от участниците, за да предвидим подходящата комуникация, каналите за достигане, опорните точки при вземането на решение).

    21:00 - 22:00 - упражнение - разработване на индивидуално съдържание за потребителски профили по различни комуникационни канали (самостоятелно задание) 

    • Разполагате с 1 час време, в който е необходимо да подготвите комуникация, предназначена за различни канали, насочена към вашия потребителски профил. Имате възможност да качите 1 файл или да закачите поредица от самостоятелни документи, в които да включите разнообразно съдържание, насочено към профила. 

      Необходимо е да личи обосновка защо сте посочили точно тази комуникация. 

      Напр. Аз избрах тази комуникация, защото предполагам, че моят потребителски профил обича да чете и с удоволствие ще се наслади на информацията, която е кодирана в текст/ снимка/ подкаст/ видео... Уверен съм, че потребителят ще откликне на комуникациятя, като предприеме (очаквано действие/ реакция/ и т.н.). Това действие ще може да се отчете от (инструмент за регистриране), като приемаме за успех, ако .... Рисковете са... Възможностите са...

      Задължително трябва да може да се проследи логическата връзка цел > задача/чи.

      Напр. Крайната цел от тази комуникация е извършването на покупка/ посещение на страницата (ресурса)/ изпращане на съобщение/ и т.н. Ето защо, за да постигнем тази цел, ние сме предвидили да изпълним следните задачи: ...

  • 21 декември 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: Алексей Потебня

    Уважаеми колеги! Намирам се на място, което Интернет не е с много добри показатели и често прекъсва. Занятието е важно, предвид това, че ви помага да разберете повече за вашите потребители. Ето защо, в случай че не успея да се включа в началото на лекцията или закъснея, моля да се запознаете с двете основни теми и да направите самостоятелното проучване на контракултурите. 

    Основна тема: Социална идентичност, потребителско поведение в социалните медии и значение на културата

    1. Представяне на социалната идентичност

    Самостоятелна задача 1 - Начало: вторник, 21 декември 2021, 19:30 |  Край: вторник, 21 декември 2021, 20:00

    2. Значение на културата (презентация И. Иванов)

    Самостоятелна задача 2 - Начало: вторник, 21 декември 2021, 20:15 |  Край: вторник, 21 декември 2021, 20:45

    3. Субкултура и нейното значение за информационното общество

    В литературата "Обособена в дадено общество група, чието поведение, норми и ценности се различават по някакъв начин от доминантната култура в това" Bell, E. K. (2020, October 13). Subculture definition. https://sociologydictionary.org/subculture/

    Самостоятелна задача 3 - Начало: вторник, 21 декември 2021, 21:30 |  Край: вторник, 21 декември 2021, 22:00

    Обърнете внимание, че индивидуалните задачи за края на курса са отворени и достъпни!

    Допълнителни източници: 

    Wang, T. (2017). Social identity dimensions and consumer behaviour in social media. Asia Pacific Management Review, 22(1), 45–51. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2016.10.003

  • Коледно-новогодишни празници

  • 4 януари 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: Алексей Потебня

    Основна тема: Какво ни кара да купуваме това, което купуваме?

    Достъп до анкета

  • 11 януари 19:00 - 22:00 часа

    Виртуална класна стая

    Преподавател: Алексей Потебня

    Основна тема: Поведение на потребителите в игрова среда и обсъждане на индивидуалните задачи

    • Необходимо е да предложите цялостна система за проверка на предположенията, които сте направили във вашата потребителска персона. 

      Какви инструменти бихте използвали?

      Посочете пътя, който смятате, че потребителят от профила би изминал и каква обратна връзка можем да получим на всяка контактна точка.

      Особено полезно е ако сте успели да направите оценка в реална среда и представите реални данни.

  • Изпит в рамките на редовна изпитна сесия

    • Изпит в рамките на редовна изпитна сесия

      Изпитът е задължителен за: Потребителско поведение в дигиталния маркетинг Магистър Дигитален маркетинг / зимен прием 2021 

      Дата на изпита: 25.01.2022 

      Начален час: 8:00 ч.

      Продължителност на изпита: 60 мин.

      Край на изпита: 9:00 ч.

      Форма на изпитване: Писмен изпит

      Връзка към курса: https://elearn.uni-sofia.bg/course/view.php?id=63177