Схема на раздела

    • Файлът е на английски и представя накратко как се прави изследователски проект. Илюстративен материал за дискутиране.

    • Връзката препраща към електронна публикация на изследване върху тема "Езиковите нагласи и вариантност в устната реч (върху материал от национална представителна анкета), финансирано от сектор НИД и фондация "Фокус". Автор на текста е проф. Красимира Алексова, преподавателка във Факултета по славянски филологии от Катедрата по български език.

    • Файлът представя възможен дизайн на методическо изследване върху оценяването в обучението по български език.

    • Файлът (на английски език) представя текст на прието предложение за участие в международна конференция, посветена на изучаването на първи език в Дания, 3-5 юни 2015 г.

    • Статията е посветена на така наречения washback effect или предопределящ ефект в тестовото оценяване. В нея ключово място има декомпозирането на хипотезата на микрохипотези.

    • Презентацията илюстрира разбирането за избор на възможен  дизайн за изследване върху проблемите на националното външно оценяване.

    • Файлът съдържа фрагмент от отлично защитена магистърска теза, в която е използвана техниката за декомпозиране на хипотезата. Показано е чрез изводите кои микрохипотези се потвърждават и кои - не. Използвана е програма за обработка на данни CITAS.

    • Предмет на занятието в петък, 24 –ти  март, е връзката между изследователски въпрос, неговия вероятен отговор / хипотеза, структура на научното изследване.

      За целта, моля, запознайте се с файловете:

      1. 1.      Структура на научното изследване (в е-курса при тема Същност и функции на проучванията в образованието; както и при тема Дизайн на методическото/педагогическото изследване ). Опитайте се да определите какви връзки има между изследователски въпрос и вероятен отговор или хипотеза. Възможен е и друг подход, опитайте се да откриете връзките между изследователския въпрос и хипотезата, а след това да откриете тяхното място в структурата на научното изследване.
      2. 2.      Насоки за идентифициране на изследователския въпрос
      3. 3.      Статия за така наречения предопределящ ефект или Washback effect в тестовото оценяване. В нея са представени микрохипотезите, на които се декомпозира хипотезата за Washback effect.
      4. 4.      Фрагмент от магистърската теза на Малина Милева, в който е представено декомпозирането на микрохипотези.

      Вашата задача е да анализирате може ли да използвате за нуждите на вашето дисертационно изследване тези постановки за връзка между изследователски въпрос, хипотеза, структура на научното изследване.

    • Предметът на дискусии за събота,7 април, е връзката между изследователски въпрос, цели, задачи, процедури за изследване.

      Предишният път се оформиха поне две становища за хипотезата. Едното е, че тя е научно предположение, догадка за отговора на изследователския въпрос. Беше изказано мнение, че хипотезата е иманентна за дадено изследване. Подкрепям такова разбиране. Но не ми се иска да използваме хипотезата като „прокрустово ложе”J))Другото становище е, че може да се „заобиколи” хипотезата, за да се избегне опасността от „нагласяне на анализа към нея”. Такова „нагласяне” е пример за спекулативен подход. Под спекулативен подход схващам ситуацията с изследването, когато доминира реториката за сметка на науката.  

                  Иска ми се да поставя такъв въпрос към вас. Ако във вашата дисертация липсва хипотеза, то ще има ли теза? Каква е разликата между двете понятия?

                  Ще ви предложа да помислите за това, кой подход е за предпочитане, според вас? Индуктивният – от частното към общото, от изследователския материал към неговото концептуализиране. Или дедуктивният- от теоретични постановки, които се прилагат в хода на анализа, опитно се проверяват как действат.

                  На трето място има молба да представите какви цели и задачи са възможни за решаване във вашия дисертационен труд. А след това да обсъдим с какви процедури може да бъдат реализирани.

                  Моля, използвайте като ресурси:

      Идентифициране на изследователски въпрос

      Идентифициране на ресурси за неговото проучване

      Моля, обърнете специално внимание на насоките за идентифициране на изследователския въпрос и  списък с изследователските процедури.

    • Предмет на занятието в събота , 22 април, е дискусията за дизайна на бъдещото изследване, който включва: връзката между методология, теза, цели и задачи на изследването, възможни изследователски процедури и очакваните резултати от изследването, вероятни приноси от изследването.

      Опорни моменти в дискусията:

      1. Моля, обърнете внимание на разликата между възможна структура на научното изследване и възможна структура на дисертацията – колко глави и всяка глава с какво ще се занимава
      2. Какво е методология, каква е разликата между методология и методи на изследване, каква е ролята на методология в изследването, какво е нейното  място в структурата на дисертацията
      3. Каква е връзката между методология и терминологичен апарат
      4. Какво значи концепция за дисертацията, какво значи дизайн на дисертацията.

      За целта използвайте файловете:

      *Структура на научното изследване

      *Списък с изследователски процедури

      *Изследователски проект (на английски език) към тема „Дизайн на научното изследване”

      *Насоки за идентифициране на изследователския въпрос

      В папката Специфика на научния дискурс към темата „Дизайн на научното изследване”

      Моля, намерете файловете  

      А. link how to read scint article.doc

       Как да се чете научна статия, на английски език в Ютуб

       

       

      Б. nasoki za analiz na sm str chlenene.doc

      В който се коментират техники за представяне на теоретични постановки, рефериране.

      Набележете възможни въпроси, свързани с вашето дисертационно изследване.

       

      Моля, накрая да обсъдим с кои изследователски процедури предпочитате да започнем да се занимаваме от другия път. Вж. списъка.

    • Днешното занятие ще бъде посветено на тестовото оценяване и изготвянето на изследователски инструментариум за него. По-конкретно ще говорим за тестова спецификация и за това, как се изготвя. Ще коментираме и оценяване на текстове като изследователска процедура. За целта моля, разгледайте ресурсите по темата Оценяване на речеви продукти.