Perfilado de sección

  • Целта на курса е да запознае студентите с теориите и художествените репрезентации на мъжко/женско, хетеро/хомосексуално през изминалото столетие в контекста на съвременните дискусии за равноправието и различието.

    Курсът разглежда културологическите и политическите аспекти на проблемите на идентичността и половото различие през призмата на европейската литература и изкуство на 20 век. Антропологическата и историческата нестабилност както на половата идентичност, така и на границите на половото различие се проследяват през динамиката на любовното чувство, видяно като заплаха за интегритета на аза, но и като път за неговото обновление. Курсът ще се базира на примери от високата литература, научната фантастика, киното и други изкуства.

     

  • Любовта в западния свят. Ерос и Агапе.

    • Петер Паул Рубенс (1577 - 1640) - Амур и Психея

    • Като всеки човешки феномен любовта има история.

    • Любовна лирика от Сафо до Шекспир

    • 1. Кога е създаден текстът? Какво знаете за автора му?

      2. Как е представен любовния субект?

      3. Какво научаваме за обекта на любовта?

      4. Как е представено любовното чувство? Към кой от изредените в лекциите модели бихте го причислили (един, няколко или нито един от тях - аргументирайте се)?

      5. Присъстват ли сексуалността и тялото? (ако да) Как са представени?

      6. Има ли извеждане към други сфери освен любовната (изкуството,  божественото, морала, социална проблематика)?

      7. Присъстват ли тъмните спътници на любовта (ревност, меланхолия, страдание, омраза)?

      8. Може ли от лирическата творба да се изведе разказ?

  • Фактори на промяната в отношението към любовта и сексуалността през 20 век. Женският роман на 19 век и мъжките образи на страстта.

    Много от факторите, които водят до драматични промени в мисленето и репрезентирането на любовта, сексуалността и половата идентичност през 20 век, имат своето социокултурно начало през 19 век. Сред тях са женските движения и марксизма, а от самото начало на 20 век - психоанализата. Успоредно с тези процеси набира скорост и „женският роман” - не  в днешния смисъл на розово четиво, а в смисъл на роман, чийто автор е жена. Особено силна е женската литература през този период в Англия. Тук ще се спрем на някои от най-ярките й представителки. В този контекст можем да включим и една „реплика” от средата на 20 век: Джийн Рис, чийто роман „Безкрайното Саргасово море” разказва историята на „лудата на тавана” - първата жена на Едуард Рочестър, която загива при предизвикан от самата нея пожар и така отваря място за Джейн Еър. Ударението, което Джийн Рис поставя върху еротичното, сетивното, телесното и заедно с това върху меланхолно-слиятелното в женската чувствителност е типично за промяната на перспективата през 20 век.

    • Хийтклиф - филмовите версии.

    • ). Анализът може да върви по линия на прочита на един роман или по линия на сравнение

       

      А) между литературните и филмовите версии;

      Б) между сходни персонажи в различни творби.

       

      1. Какво характеризира така наречения „Байронов герой”?  С какво може да се обясни неговата огромна популярност през 19 век?

       

      2. Каква роля играе този персонаж  в живота на привлечената от него героиня?

       

      3. Как се вписва представената в романа любовна история в историческите конвенции на епохата? Подкопава ли ги или по-скоро ги потвърждава?

       

      4. Коментирайте: “Всяко разумно желание, след като бъде отхвърлено, се завръща като свирепо въжделение”, като използвате примери от разглежданите творби.

       

       

  • Ролята на феминизма и борбата за еманципация на жените.

  • Приносът на психоанализата и мястото на жените в развитието й. Ерос и Танатос.

    • Идеите на създателя на психоанализата Зигмунд Фройд оставят дълбок отпечатък върху философията, хуманитарните науки и всички сфери на изкуството и културата през 20 век.

    • Дейвид Кроненберг (режисьор) - "Опасен метод"

    • За един опасен метод

  • Марксистката теория за разделението между половете и конкретните й приложения.

  • Сюрреализмът: въображение, несъзнавано, еротизъм

  • Полова идентичност и избор на обект. Полът като дреха.

    • Сали Потър (режисура) - "Орландо" (по едноименния роман на Вирджиния Улф)

    • Какво се променя и какво остава неизменно в образа на Орландо при преминаването от една епоха в друга и от един пол в друг?

  • Желание и трансгресия. Хомосексуализмът.

    • Лукино Висконти (режисура) - "Смърт във Венеция" (по едноименната новела на Томас Ман)

    • Томас Ман - "Смърт във Венеция"

    • Открийте и анализирайте митологичните препратки и присъствието на символи в новелата и филма.

  • Ерос и цивилизация. Сексуалната революция.

  • Сублимация и десублимация.

  • Женското либидо.

  • Женско писане.

    • Албена Стамболова .Боледуване в смъртта. Психоаналитичен прочит на един текст на Маргьорит Дюрас

    • Този текст е разширена версия на публикуваната книга на Албена СТамболова, която беше така любезна да го предостави.

  • Българска джобна енциклопедия на любовни практики.

    • Христо Христов (режисура."Бариерата" по едноименния роман на Павел Вежинов

    • Творчеството на първите български поетеси - Дора Габе и Елисавета Багряна - изразява ярко и категорично много от основните послания на женската еманципация от края на 19ти и началото на 20 век. Любовта е важен аспект на това послание.

       

  • Перспективата на машината. Еротика и любов във видеоигрите.

    • Бойна звезда "Галактика" - началната сцена

    • Темата за изкуственото същество от момента на възникването си се свързва с темата за любовта. Тук са разгледани успоредно една романтическа версия и една версия от втората половина на 20 век.

    • Защо любовта е толкова често предлагана като онази човешка особеност, която ни разграничава от машината?

  •  Съвременни теории за любовта.

    • Аленка Зупанчич - "Любовта като комедия"

    • Какви традиционни представи за любовта са преобърнати в изследването на Зупанчич?