Aperçu des sections

  • Целта на курса е да запознае студентите с теориите и художествените репрезентации на мъжко/женско, хетеро/хомосексуално през изминалото столетие в контекста на съвременните дискусии за равноправието и различието.

    Курсът разглежда културологическите и политическите аспекти на проблемите на идентичността и половото различие през призмата на европейската литература и изкуство на 20 век. Антропологическата и историческата нестабилност както на половата идентичност, така и на границите на половото различие се проследяват през динамиката на любовното чувство, видяно като заплаха за интегритета на аза, но и като път за неговото обновление. Курсът ще се базира на примери от високата литература, научната фантастика, киното и други изкуства.

     

  • Section 1

    Любовта в западния свят. Ерос и Агапе.

    • Като всеки човешки феномен любовта има история.

    • Любовна лирика от Сафо до Шекспир

    • 1. Кога е създаден текстът? Какво знаете за автора му?

      2. Как е представен любовния субект?

      3. Какво научаваме за обекта на любовта?

      4. Как е представено любовното чувство? Към кой от изредените в лекциите модели бихте го причислили (един, няколко или нито един от тях - аргументирайте се)?

      5. Присъстват ли сексуалността и тялото? (ако да) Как са представени?

      6. Има ли извеждане към други сфери освен любовната (изкуството,  божественото, морала, социална проблематика)?

      7. Присъстват ли тъмните спътници на любовта (ревност, меланхолия, страдание, омраза)?

      8. Може ли от лирическата творба да се изведе разказ?

  • Section 2

    Фактори на промяната в отношението към любовта и сексуалността през 20 век. Женският роман на 19 век и мъжките образи на страстта.

    Много от факторите, които водят до драматични промени в мисленето и репрезентирането на любовта, сексуалността и половата идентичност през 20 век, имат своето социокултурно начало през 19 век. Сред тях са женските движения и марксизма, а от самото начало на 20 век - психоанализата. Успоредно с тези процеси набира скорост и „женският роман” - не  в днешния смисъл на розово четиво, а в смисъл на роман, чийто автор е жена. Особено силна е женската литература през този период в Англия. Тук ще се спрем на някои от най-ярките й представителки. В този контекст можем да включим и една „реплика” от средата на 20 век: Джийн Рис, чийто роман „Безкрайното Саргасово море” разказва историята на „лудата на тавана” - първата жена на Едуард Рочестър, която загива при предизвикан от самата нея пожар и така отваря място за Джейн Еър. Ударението, което Джийн Рис поставя върху еротичното, сетивното, телесното и заедно с това върху меланхолно-слиятелното в женската чувствителност е типично за промяната на перспективата през 20 век.

  • Section 3

    Ролята на феминизма и борбата за еманципация на жените.

  • Section 4

    Приносът на психоанализата и мястото на жените в развитието й. Ерос и Танатос.

    • Идеите на създателя на психоанализата Зигмунд Фройд оставят дълбок отпечатък върху философията, хуманитарните науки и всички сфери на изкуството и културата през 20 век.

  • Section 5

    Марксистката теория за разделението между половете и конкретните й приложения.

  • Section 6

    Сюрреализмът: въображение, несъзнавано, еротизъм

  • Section 7

    Полова идентичност и избор на обект. Полът като дреха.

  • Section 8

    Желание и трансгресия. Хомосексуализмът.

  • Section 9

  • Section 10

    Сублимация и десублимация.

  • Section 11

    Женското либидо.

  • Section 12

    Женско писане.

    • Този текст е разширена версия на публикуваната книга на Албена СТамболова, която беше така любезна да го предостави.

  • Section 13

    Българска джобна енциклопедия на любовни практики.

    • Творчеството на първите български поетеси - Дора Габе и Елисавета Багряна - изразява ярко и категорично много от основните послания на женската еманципация от края на 19ти и началото на 20 век. Любовта е важен аспект на това послание.

       

  • Section 14

    Перспективата на машината. Еротика и любов във видеоигрите.

    • Темата за изкуственото същество от момента на възникването си се свързва с темата за любовта. Тук са разгледани успоредно една романтическа версия и една версия от втората половина на 20 век.

    • Защо любовта е толкова често предлагана като онази човешка особеност, която ни разграничава от машината?

  • Section 15

     Съвременни теории за любовта.