Section outline

    • Презентацията представя накратко същността на Мудъл като платформа и насоки за записване в електронни курсове към нея.

    • Очаквани резултати:

      В края на курса се очаква участниците:

      • да са запознати с техники за академично преподаване, адекватни на учебната дисциплина, която водят;
      • да са запознати с новости в съвременното висше образование с оглед на интегрирането на ИКТ в процеса на академично преподаване;
      • да могат по-добре да конструират, да обогатяват и да усъвършенстват свои лекционни курсове или семинарни занятия;
      • да създават и да споделят добри преподавателски практики за нуждите на академичното преподаване;
      • да изследват своя преподавателски опит с оглед на неговото усъвършенстване.
    •     Курсът има подчертано практическа ориентация, цели се да бъдат подпомогнати младите преподаватели в обогатяването и систематизирането на натрупания им собствен опит:
      -    да запознават студентите с ключови понятия от преподаваната дисциплина,
      -    да им помагат при формирането на умения за прилагане на усвоената информация,
      -    да ги учат на критическо мислене и на изследователски умения;
      -    да подават обратна информация за напредъка им, да ги подкрепят при затруднения, да ги мотивират за академичното им развитие.
          Предвиждат се консултации, практически задачи и упражнения по всяка една от представените теми.

      Курсът завършва с изготвяне  (по избор) на:

      • презентация върху избрана за преподаване тема от дисциплината, която ви интересува като лектор;
      • научно есе на тема "Какво означава да се преподава ( името на дисциплината ) в университета".

      Насоки:

      -          потърсете проблемна област за студентите от преподаването на вашата дисциплина и се опитайте да намерите решения;

      -          генерирайте собствени идеи и добри практики;

      -         формулирайте значими за дискутиране проблеми, свързани с академичното преподаване - цели, съдържание, методи на преподаване и на оценяване, кариерно развитие на студентите и т.н.

  • Ключови идеи:

    *Профил на добрия университетски преподавател. Качества, умения, ценности

    *Конструктивизмът като образователна философия  в действие

    *Ориентация на процеса на обучение към студента, а не към преподавателя

    *Обвързване на целите с начините, по които се проверява постигането им

    *Оценяването на напредъка на студентите е ориентирано главно към развитието им, а не само към грешките и пропуските им

    *Мотивиране на студентите

  • Ключови идеи:

    • ценностна ориентация на преподавателя  и приоритетите му;
    •  специфика на предметната област, идентичност на експертното познание;
    • цели на лекционния курс;
    • цели на семинарните занятия (акценти);
    • съгласуване между лекционен курс и семинарни занятия;
    • съгласуване на лекционния курс с останалите университетски дисциплини, които са свързани с него. Например: методика на обучението по български език е свързана с дисциплини като: лингвистика, психология, педагогика и т.н.;
    • обвързване на целите на обучение с начините, по които се оценява напредъкът на студентите в хода на обучението. Роля на ценностната ориентация, на договарянето между преподавател и студенти, на балансиране между установяващо и формиращо оценяване.
  • Ключови идеи:

    Отношение между научен модел и научно - учебен модел за представяне на научни понятия, на научна информация

    ( срав. лингвистичен и лингводидактически модел )

    *Специфика на лекционния курс ( задължителна дисциплина, избираема дисциплина )

    *Специфика на семинарните занятия

    Съгласуваност между лекционни занятия и семинарни занятия

    Учебен тезаурус по академичната дисциплина (възможност да се използва инструментът  речник в Мудъл  )

    Съгласуваност между съдържанието на лекционния курс и други курсове, свързани с него

    • Таблицата е опит за съпоставка между научен модел и научно-учебен модел. Опитайте се да илюстрирате постановките с идеи от курса, който преподавате.

    • Папката съдържа сканирани частите от книгата "500 съвета към преподавателя" от Ф. Рейс и С. Браун, С. 1995

  • Ключови идеи:

    • Договаряне на целите за съвместно постигане
    • Съотношение на репродуктивни и продуктивни методи за преподаване
    • Роля на критическото мислене
    • Роля на активните методи на учене
    • Интересни начини на преподаване

    Ключово значение за успешната реализация на целите, които преподавателят си поставя пред своя курс, има взаимодействието между преподавателя и студентите, с други думи интеракцията. Тя се характеризира със съгласуване на познавателните, афективните и аксиологичните аспекти в общуването, като се търси партнирането между участниците  в академичното общуване. Специален акцент се поставя върху мотивацията на студентите за участие в академичната комуникация чрез използване на активни методи за учене, интересни начини за преподаване. При наличието на масиви от информация, пред които се оказват студентите, за ефективността на ученето им има значение критическото мислене като средство да се концептуализират и да се решават проблеми.

    • Статията представя проблема за интеракцията в процеса на обучение по български език, като използва модела за интерактивен анализ на Синклер и Култард.

      Запознайте се с модела и се опитайте да опишете интеракцията по време на едно ваше занятие - какви словесни актове вие използвате и какви словесни актове използват студентите.

    • Папката съдържа сканирани всички части на книгата "Интересни методи за преподаване" от Греъм Гибс, С. Хебшоу, Т. Хебшоу, С. Темпус 1997 г.

    • Папката съдържа сканирани частите от книгата "500 съвета към преподавателя" от Ф. Рейс и С. Браун, С. 1995

  • Ключови идеи

    Академично четене – източници за учене

    Видове четене – на художествен и на нехудожествен текст

    Техники за анализ на художествен текст

    Техники за анализ на нехудожествен текст

    Подготовка за изпит

  • Ключови идеи:

    Академично писане за студенти

    Водене на записки

    Писане на реферати

    Писане на курсови работи

    Писане на магистърски тези

  • Ключови идеи:

    • установяващо оценяване – чрез него се цели да бъде направен „срез” в подготовката на студента, обикновено това се практикува по време на семестъра или в края на семестъра.
    • формиращо оценяване- чрез него се цели стимулиране на по-доброто учене, защото се отчита началната точка, от която се оценява подготовката на студента и точката, до която тя е достигнала. Казано с други думи, формиращото оценяване е оценяване за по-добро учене.
    • тестово оценяване
    • оценяване на текст
  • Ключови идеи:

    Предимства и недостатъци на тестовото оценяване

    Предимства:

    *инструмент на оценяване е тестовата задача като компонент от мотивиран тестов вариант (липсва субективизъм)

    *трудността може да се контролира чрез измерителните качества на задачите

    *проверява се и се оценява едно и също учебно съдържание при едни и същи условия (формати задачи, време за изпълнение, скала за оценяване

    Недостатъци:

    *проверява се и се оценява само рецепция на реч/ език

    *има риск от механично решаване на задачите, улучване

    *има риск от преписване и подсказване

    Илюстрация:

    • Файлът съдържа информация за скали, използвани при тестово оценяване.

    • Файлът съдържа информация за таксономията на Б. Блум

    • Файлът представя насоки за изготвяне на спецификация, обслужваща тестово оценяване.

    • Файлът съдържа практически насоки за съставяне на тестови задачи. Информацията отразява препоръки на Фелиянка Стоянова.

    • Файлът съдържа тестови задачи по методика на обучението по български език за студенти, придобиващи педагогическа правоспособност по български език и литература 5-12 клас.

      Използва се за нуждите на текущото оценяване през семестъра.

  • Ключови идеи:

    Предимства и недостатъци на експертната оценка на текст

    Предимства:

    *оценява се продуциране на реч

    *оценява се личностна изява, отразена в текста (вкл. словесно изразяване на ценности)

    *холистично оценяване (комплексно)

    Недостатъци:

    *инструмент за оценяване е експертният усет

    *субективизъм и влияние на нагласите – “позитивисти” и “негативисти”

    Критерии за оценяване на текстове (за български език)

    • Жанрова идентичност
    • Композиционна оформеност
    • Смислова релевантност
    • Уместност на изказа
    • Правилност на изказа

    Показатели за постигане на критериите. Пример: Смислова релевантност – не е осмислил  темата; засяга отделни нейни аспекти; пише с разбиране по проблемите на темата; разработва задълбочено и аналитично проблемите по темата; проявява евристични умения при концептуализиране на темата. Мотивирана връзка между рубрики и бележка.

    • Архивираната папка съдържа практически насоки за така нареченото латерално мислене, обосновано от Едуард де Боно.

    • Линкът препраща към текст на академично слово, произнесено от американския писател Дейвид Фостър Уолъс пред студенти  по повод тяхното завършване.

      Слово на писателя Дейвид Фостър Уолъс, произнесено на церемонията по дипломиране на студентите от випуск 2005 година в Колежа Кениън, САЩ

      Текстът е публикуван в електронното списание "Либерален преглед" с редактор г-н Златко Енев.

  • Анкетата цели да се събере информация за мнението на участниците в курса, за неговата функционалност, времетраене, резултатност.