Тематический план

    • Презентацията представя накратко същността на Мудъл като платформа и насоки за записване в електронни курсове към нея.

  • Специфика на академичното преподаване

    Ключови идеи:

    *Профил на добрия университетски преподавател. Качества, умения, ценности

    *Конструктивизмът като образователна философия  в действие

    *Ориентация на процеса на обучение към студента, а не към преподавателя

    *Обвързване на целите с начините, по които се проверява постигането им

    *Оценяването на напредъка на студентите е ориентирано главно към развитието им, а не само към грешките и пропуските им

    *Мотивиране на студентите

  • Целеполагане при академичното преподаване

    Ключови идеи:

    • ценностна ориентация на преподавателя  и приоритетите му;
    •  специфика на предметната област, идентичност на експертното познание;
    • цели на лекционния курс;
    • цели на семинарните занятия (акценти);
    • съгласуване между лекционен курс и семинарни занятия;
    • съгласуване на лекционния курс с останалите университетски дисциплини, които са свързани с него. Например: методика на обучението по български език е свързана с дисциплини като: лингвистика, психология, педагогика и т.н.;
    • обвързване на целите на обучение с начините, по които се оценява напредъкът на студентите в хода на обучението. Роля на ценностната ориентация, на договарянето между преподавател и студенти, на балансиране между установяващо и формиращо оценяване.
  • Определяне на съдържанието на научната дисциплина, която се преподава

    Ключови идеи:

    Отношение между научен модел и научно - учебен модел за представяне на научни понятия, на научна информация

    ( срав. лингвистичен и лингводидактически модел )

    *Специфика на лекционния курс ( задължителна дисциплина, избираема дисциплина )

    *Специфика на семинарните занятия

    Съгласуваност между лекционни занятия и семинарни занятия

    Учебен тезаурус по академичната дисциплина (възможност да се използва инструментът  речник в Мудъл  )

    Съгласуваност между съдържанието на лекционния курс и други курсове, свързани с него

  • Интеракция между преподавател и студенти. Конструктивизмът като образователна философия в действие

    Ключови идеи:

    • Договаряне на целите за съвместно постигане
    • Съотношение на репродуктивни и продуктивни методи за преподаване
    • Роля на критическото мислене
    • Роля на активните методи на учене
    • Интересни начини на преподаване

    Ключово значение за успешната реализация на целите, които преподавателят си поставя пред своя курс, има взаимодействието между преподавателя и студентите, с други думи интеракцията. Тя се характеризира със съгласуване на познавателните, афективните и аксиологичните аспекти в общуването, като се търси партнирането между участниците  в академичното общуване. Специален акцент се поставя върху мотивацията на студентите за участие в академичната комуникация чрез използване на активни методи за учене, интересни начини за преподаване. При наличието на масиви от информация, пред които се оказват студентите, за ефективността на ученето им има значение критическото мислене като средство да се концептуализират и да се решават проблеми.

    • Статията представя проблема за интеракцията в процеса на обучение по български език, като използва модела за интерактивен анализ на Синклер и Култард.

      Запознайте се с модела и се опитайте да опишете интеракцията по време на едно ваше занятие - какви словесни актове вие използвате и какви словесни актове използват студентите.

    • Папката съдържа сканирани всички части на книгата "Интересни методи за преподаване" от Греъм Гибс, С. Хебшоу, Т. Хебшоу, С. Темпус 1997 г.

    • Папката съдържа сканирани частите от книгата "500 съвета към преподавателя" от Ф. Рейс и С. Браун, С. 1995

  • Интеракция между преподавател и студенти. Дейности за постигане на набелязаните цели: академично четене

    Ключови идеи

    Академично четене – източници за учене

    Видове четене – на художествен и на нехудожествен текст

    Техники за анализ на художествен текст

    Техники за анализ на нехудожествен текст

    Подготовка за изпит

  • Интеракция между преподавател и студенти. Дейности за постигане на набелязаните цели: академично писане

    Ключови идеи:

    Академично писане за студенти

    Водене на записки

    Писане на реферати

    Писане на курсови работи

    Писане на магистърски тези

  • Оценяване на постиженията на студентите и обратна информация. Видове оценяване и процедури за оценяване

    Ключови идеи:

    • установяващо оценяване – чрез него се цели да бъде направен „срез” в подготовката на студента, обикновено това се практикува по време на семестъра или в края на семестъра.
    • формиращо оценяване- чрез него се цели стимулиране на по-доброто учене, защото се отчита началната точка, от която се оценява подготовката на студента и точката, до която тя е достигнала. Казано с други думи, формиращото оценяване е оценяване за по-добро учене.
    • тестово оценяване
    • оценяване на текст
  • Тестово оценяване. Предимства и недостатъци. Скали за оценяване. Приложение при академичното преподаване

    Ключови идеи:

    Предимства и недостатъци на тестовото оценяване

    Предимства:

    *инструмент на оценяване е тестовата задача като компонент от мотивиран тестов вариант (липсва субективизъм)

    *трудността може да се контролира чрез измерителните качества на задачите

    *проверява се и се оценява едно и също учебно съдържание при едни и същи условия (формати задачи, време за изпълнение, скала за оценяване

    Недостатъци:

    *проверява се и се оценява само рецепция на реч/ език

    *има риск от механично решаване на задачите, улучване

    *има риск от преписване и подсказване

    Илюстрация:

  • Експертна оценка на писмени текстове. Предимства и недостатъци. Критерии за оценяване на курсови работи, казуси, научни есета. Приложения за откриване на плагиатство в текстове на кирилица

    Ключови идеи:

    Предимства и недостатъци на експертната оценка на текст

    Предимства:

    *оценява се продуциране на реч

    *оценява се личностна изява, отразена в текста (вкл. словесно изразяване на ценности)

    *холистично оценяване (комплексно)

    Недостатъци:

    *инструмент за оценяване е експертният усет

    *субективизъм и влияние на нагласите – “позитивисти” и “негативисти”

    Критерии за оценяване на текстове (за български език)

    • Жанрова идентичност
    • Композиционна оформеност
    • Смислова релевантност
    • Уместност на изказа
    • Правилност на изказа

    Показатели за постигане на критериите. Пример: Смислова релевантност – не е осмислил  темата; засяга отделни нейни аспекти; пише с разбиране по проблемите на темата; разработва задълбочено и аналитично проблемите по темата; проявява евристични умения при концептуализиране на темата. Мотивирана връзка между рубрики и бележка.

  • Установяващо и формиращо оценяване; взаимно оценяване на студентите, вкл. в среда Мудъл

  • Умения за живота- подготовка за кандидатстване за работа, за кариерно развитие

  • Допълнителни ресурси

    • Архивираната папка съдържа практически насоки за така нареченото латерално мислене, обосновано от Едуард де Боно.

    • Линкът препраща към текст на академично слово, произнесено от американския писател Дейвид Фостър Уолъс пред студенти  по повод тяхното завършване.

      Слово на писателя Дейвид Фостър Уолъс, произнесено на церемонията по дипломиране на студентите от випуск 2005 година в Колежа Кениън, САЩ

      Текстът е публикуван в електронното списание "Либерален преглед" с редактор г-н Златко Енев.

  • Анкета за завършване на курса

    Анкетата цели да се събере информация за мнението на участниците в курса, за неговата функционалност, времетраене, резултатност.