Представяне по теми
-
-
-
Папката съдържа ресурси: как става записването на обучавани в Мудъл; как се работи в средата Мудъл; кои са инструментите в Мудъл и за какво служат.
-
Накратко посочете:
-вашите имена
-научния ви ръководител
-темата на вашата дисертация
-какви са вашите очаквания към курса
-
17.2 KB Word 2007 document
Целта на презентацията е да вербализира вашето намерение за осъществяване на дисертационното изследване. Вие може да изберете как да представите проекта си за дизайн. За ориентир може да използвате публикуваната в курса примерна презентация. За всеки случай съм я приложила към писмото ми. Ако решите, може да използвате и друг подход, който сметнете за подходящ. Имате пълна свобода! Позволила съм си да публикувам папка с изработени презентации от ваши колеги, участници в предишни курсове. Но, моля, предизвикателството е вие да откриете онзи начин, по който да представите проекта си за дизайн въздействащо, запомнящо се!
В структурно отношение е добре да са представени:
*Темата на дисертацията,
*Имената на дисертанта/дисертантката
*Ключови моменти в концепцията
*Методология
*Понятиен апарат
*Изследователски въпрос/ проблем
*Цел и задачи на изследването, свързани с решаването на проблема
*Хипотеза/догадка
*Изследователски процедури за решаване на проблема и проверка на догадката, ако има такива
*Очаквани резултати/ дискусия/ изводи
-
Папката съдържа презентации на проекти за дизайн на бъдещи дисертационни изследвания на участници в курса. Те са само стимул за търсене на собствени пътища за решаване на собствения изследователски проблем на всеки докторант!
-
58.6 KB Powerpoint 2007 presentation
Презентацията ориентира за възможно представяне на проекта за дизайн.
-
Уважаеми колеги- докторанти!
Заданието, с което приключва участието ви курса, се състои в изготвяне на презентация или файл, във формат по ваша преценка. Целта е да представите проект за бъдещата ви дисертация, като следвате насоките, използвате образеца на презентации или просто изберете ваш начин. С този продукт всъщност ще се удостовери завършването на курса. Курсът е отворен за постоянно посещение, за евентуални консултации или просто за продуктивни разговори на академични теми, а и не само на академични теми:)))
Крайният срок е 30 юни.
-
Презентацията е за същността, функциите и жанровете на академичното писане. Представят се фазите в структурата на речева дейност писане. Коментират се изисквания към научния дискурс и научния текст. Накратко се представят изисквания към междутекстовостта в научния дискурс и изисквания за цитиране.
-
-
Папката съдържа ресурси за критическото мислене и неговото приложение.
-
Файлът представя презентация за отношението между езиково обучение и езиково образование.
-
Файлът представя чрез схема възможна структура на научното изследване.
-
Файлът съдържа анотация за дисертацията на Татяна Ангелова на тема "Работа над микротекста на занятията по български език 5-7 клас". Въз основа на информацията от анотацията, се опитайте да се ориентирате за методологията, изследователския проблем, хипотезата, приносите и изводите от изследването.
-
Текстът е превод от руски език. Моля, опитайте се да откриете каква връзка има с темата на курса. Изпратете във форума вашите предположения и аргументи.
-
В анотацията от прикачения файл е посочено коя е темата на дисертацията, кой е изследователският въпрос, какви процедури са използвани за решаването му, каква е хипотезата, подлежаща на проверка. Възможно е изследователският въпрос да се декомпозира на въпроси или да има повече от един въпрос. Възможно е догадката да бъде повече от една. Не се страхувайте да мислите!
Въз основа на това, което извлечете като информация, се опитайте да набележите: освен темата на вашата дисертация, изследователския ви въпрос, възможна догадка или хипотеза, която проверявате.
Набележете въпроси, които изникват.
-
-
-
Файлът е на английски и представя накратко как се прави изследователски проект. Илюстративен материал за дискутиране.
-
Връзката препраща към електронна публикация на изследване върху тема "Езиковите нагласи и вариантност в устната реч (върху материал от национална представителна анкета), финансирано от сектор НИД и фондация "Фокус". Автор на текста е проф. Красимира Алексова, преподавателка във Факултета по славянски филологии от Катедрата по български език.
-
Файлът представя чрез схема възможна структура на научното изследване.
-
Файлът представя възможен дизайн на методическо изследване върху оценяването в обучението по български език.
-
Файлът (на английски език) представя текст на прието предложение за участие в международна конференция, посветена на изучаването на първи език в Дания, 3-5 юни 2015 г.
-
Статията е посветена на така наречения washback effect или предопределящ ефект в тестовото оценяване. В нея ключово място има декомпозирането на хипотезата на микрохипотези.
-
131.0 KB Powerpoint презентация
Презентацията илюстрира разбирането за избор на възможен дизайн за изследване върху проблемите на националното външно оценяване.
-
31.2 KB Word 2007 document
Файлът съдържа фрагмент от отлично защитена магистърска теза, в която е използвана техниката за декомпозиране на хипотезата. Показано е чрез изводите кои микрохипотези се потвърждават и кои - не. Използвана е програма за обработка на данни CITAS.
-
Предмет на занятието в петък, 24 –ти март, е връзката между изследователски въпрос, неговия вероятен отговор / хипотеза, структура на научното изследване.
За целта, моля, запознайте се с файловете:
- 1. Структура на научното изследване (в е-курса при тема Същност и функции на проучванията в образованието; както и при тема Дизайн на методическото/педагогическото изследване ). Опитайте се да определите какви връзки има между изследователски въпрос и вероятен отговор или хипотеза. Възможен е и друг подход, опитайте се да откриете връзките между изследователския въпрос и хипотезата, а след това да откриете тяхното място в структурата на научното изследване.
- 2. Насоки за идентифициране на изследователския въпрос
- 3. Статия за така наречения предопределящ ефект или Washback effect в тестовото оценяване. В нея са представени микрохипотезите, на които се декомпозира хипотезата за Washback effect.
- 4. Фрагмент от магистърската теза на Малина Милева, в който е представено декомпозирането на микрохипотези.
Вашата задача е да анализирате може ли да използвате за нуждите на вашето дисертационно изследване тези постановки за връзка между изследователски въпрос, хипотеза, структура на научното изследване.
-
Предметът на дискусии за събота,7 април, е връзката между изследователски въпрос, цели, задачи, процедури за изследване.
Предишният път се оформиха поне две становища за хипотезата. Едното е, че тя е научно предположение, догадка за отговора на изследователския въпрос. Беше изказано мнение, че хипотезата е иманентна за дадено изследване. Подкрепям такова разбиране. Но не ми се иска да използваме хипотезата като „прокрустово ложе”J))Другото становище е, че може да се „заобиколи” хипотезата, за да се избегне опасността от „нагласяне на анализа към нея”. Такова „нагласяне” е пример за спекулативен подход. Под спекулативен подход схващам ситуацията с изследването, когато доминира реториката за сметка на науката.
Иска ми се да поставя такъв въпрос към вас. Ако във вашата дисертация липсва хипотеза, то ще има ли теза? Каква е разликата между двете понятия?
Ще ви предложа да помислите за това, кой подход е за предпочитане, според вас? Индуктивният – от частното към общото, от изследователския материал към неговото концептуализиране. Или дедуктивният- от теоретични постановки, които се прилагат в хода на анализа, опитно се проверяват как действат.
На трето място има молба да представите какви цели и задачи са възможни за решаване във вашия дисертационен труд. А след това да обсъдим с какви процедури може да бъдат реализирани.
Моля, използвайте като ресурси:
Идентифициране на изследователски въпрос
Идентифициране на ресурси за неговото проучване
Моля, обърнете специално внимание на насоките за идентифициране на изследователския въпрос и списък с изследователските процедури.
-
Предмет на занятието в събота , 22 април, е дискусията за дизайна на бъдещото изследване, който включва: връзката между методология, теза, цели и задачи на изследването, възможни изследователски процедури и очакваните резултати от изследването, вероятни приноси от изследването.
Опорни моменти в дискусията:
- Моля, обърнете внимание на разликата между възможна структура на научното изследване и възможна структура на дисертацията – колко глави и всяка глава с какво ще се занимава
- Какво е методология, каква е разликата между методология и методи на изследване, каква е ролята на методология в изследването, какво е нейното място в структурата на дисертацията
- Каква е връзката между методология и терминологичен апарат
- Какво значи концепция за дисертацията, какво значи дизайн на дисертацията.
За целта използвайте файловете:
*Структура на научното изследване
*Списък с изследователски процедури
*Изследователски проект (на английски език) към тема „Дизайн на научното изследване”
*Насоки за идентифициране на изследователския въпрос
В папката Специфика на научния дискурс към темата „Дизайн на научното изследване”
Моля, намерете файловете
Как да се чете научна статия, на английски език в Ютуб
В който се коментират техники за представяне на теоретични постановки, рефериране.
Набележете възможни въпроси, свързани с вашето дисертационно изследване.
Моля, накрая да обсъдим с кои изследователски процедури предпочитате да започнем да се занимаваме от другия път. Вж. списъка.
-
-
-
Файлът съдържа списък на изследователски процедури
-
-
-
Файлът представя презентация за изследователски проблеми, свързани с външното оценяване по български език.
-
Файлът съдържа речев отрязък, илюстриращ използването на езика в интернет общуването.
-
Файлът представя становище за дисертация по проблеми на текстолингвистиката, свързани с обучението по български език. Темата на дисертацията е "Изучаване на средства за текстова свързаност (5.-7.) клас на Снежанка Добрева.
-
Файлът съдържа насоки за идентифициране на изследователски проблем. Като използвате насоките, опитайте се да структурирате концепцията за вашата бъдеща дисертация.
-
Файлът съдържа шеговити съвети към докторантите. Но, както казват, всяка шега е половин истина.
-
87.4 KB Powerpoint 2007 presentation
Презентацията ориентира за кратко представяне на проект за дисертация. Използвайте я творчески.
-
файлът съдържа речев материал за анализ.
-
-
-
Файлът представя резюме върху изследователски проблем, свързан с изучаване на речеви жанрове в училище. Като използвате информацията, опитайте се да определите изследователския въпрос, както и процедурите, предпочетени за неговото решаване. Постигнато ли е функционално съответствие между компонентите на дизайна на изследването?
-
Файлът съдържа списък на названията на научни проекти, одобрени за работа през 2016 година. Опитайте се да определите научните области, обслужвани от изследователските проекти. По кои ключови думи и изрази се ориентирате?
-
Файлът съдържа списък на изследователски процедури
-
Статията представя научно изследване на колеги от Бургаския свободен университет доц. д-р Татяна Коцева, доц. д-р Йонка Балтаджиева. Проучването има образцов дизайн и предлага продуктивни идеи за това, какво да се изследва, как да се изследва, какъв анализ на данните се прави и до какви изводи се достига.
-
Папката съдържа материали за осъществяване на литературно изследване. Може да представлява интерес за колегите, които осъществяват подобно проучване.
-
Файлът съдържа полезна информация за двата типа изследвания. В края на текста има и речник на термините, вкл. на английски език. Материалът е авторски, от дневника на Филип Петров. Вътре във файла е посочена връзката към материала.
Дневникът на Филип Петров
-
-
-
Статията разглежда проблема за спецификата на ученическия дискурс, като се основава на социолингвистични и методически постановки. Интерес представлява подходът към проучване на речевото поведение на пишещия ученик.
-
Статията от Никола Чолаков е посветена на темата "Дискурс и езиково обучение".
-
Статия е посветена на прилагането на дискурсен анализ при проучване на писмени ученически текстове. Специално внимание е обърнато на т.нар. фреймове, които се идентифицират и анализират в ученически съчинения.
-
Файлът съдържа текста на предговора към Българския асоциативен речник (с авторски колектив П. Балтова, А. Ефтимова, А. Липовска, Кр. Петрова), съответно Славянския асоциативен речник (с авторски колектив Ю. Караулов, Е. Тарасов, Н. Уфимцева -ръководител ) С. 2003. В предговора има разяснения за спецификата на асоциативния експеримент като изследователска процедура.
-
Файлът съдържа инструкция за транскрибиране на устна реч, както и кратки насоки за използването на инструкцията. Прилаган е за обработка на устна разговорна реч от екипи на лингвисти от Катедрата по български език.
-
-
Процедури за изследване на речевите продукти (текстолингвистичен анализ, корпусна лингвистика, тестово оценяване)
-
папката съдържа речеви материали за анализ
-
Статиите представят проблеми, свързани с прагматическите аспекти на обучението по български език.
-
Статията представя прагматически критерии за оценяване на ученически текстове
-
Папката съдържа ресурси за тестово оценяване.
-
Презентацията представя накратко същността на изследване върху понятието формиращо оценяване.
-
-
170.5 KB Powerpoint презентация
Презентацията е посветена на приложни аспекти на корпусната лингвистика при изследване на писмена ученическа реч.
-
Статията представя проблема за езика, на който ученикът пише в своите есета.
-
-
Процедури за изследване на мотивацията и нагласите (експертна оценка, анкета, интервю, устен разказ, въпросници)
-
Линкът препраща към академичното слово на писателя Дейвид Уолъс Фостър, произнесено пред студенти по повод на тяхното завършване.
-
"Аз съм американска жена" се нарича интервюто с Ларс фон Триер, публикувано в електронното списание "Либерален преглед".
-
Папката съдържа образци на анкети, използвани за изследователски нужди.
-
Статията е посветена на показатели за качеството на обучението по български език. За изследователски цели се използва експертна оценка, чрез която се идентифицират показателите и им се приписва относителна тежест. Текстът е съвместна работа на специалист по съвременен български език и на специалист по методика.
-
Файлът представя въпросник за оценяване на мотивацията за учене по български език. Въпросникът е прилаган в магистърска теза.
-
Линкът препраща към статия от Стефанка Абазова за езиковите нагласи към употребата на професионалната лексика.
-
Линкът препраща към разказ от първо лице, така нареченият устен разказ за професия. Макар да е с рекламна цел, той добре илюстрира същността на този вид процедура.
-
Линкът препраща към проект на тема "Шехерезада" -разказване на истории като образователен инструмент за изучаване на език.
-
-
Процедури за изследване на ресурси (вкл. документи) в образованието (учебни програми, учебници) - контент-анализ
-
Текстът представя разяснения за същността на контент-анализа като процедура и е обект на критичен прочит.
-
Файлъ т съдържа презентация за контент-анализа като изследователска процедура.
-
Статията представя анализ на учебната програма по български език по действащите държавни образователни изисквания. Поставен е акцент върху контент -анализа на понятията в Програмата.
-
Папката съдържа ресурси на английски език за метаанализа като изследователски инструмент - същност, предимства, проблеми, стъпки при осъществяване.
-
-
Процедури за изследване на образователния процес (традиционни и електронни форми) -анализ на педагогически дискурс, приложение на дигитално управлявано учене, казуси, установяващ и обучаващ експеримент
-
Файлът представя образец за решаване на методически казус.
-
-
В статията се представят приложни аспекти на т. нар. дигитално управлявано учене (Data-Driven Learning).
-
Файлът представя интерактивен модел за анализ на урок по български език, като се използва схващането на Синклер и Култхард.
-
-
Процедури за изследване на постиженията в образованието. Проучване на грамотността като ключово понятие в съвременното образование
-
Файлът съдържа кратки насоки за изясняване на същността и функциите на оценяването в образованието.
-
Файлът съдържа изпитния вариант от 2013, обект на анализ в презентацията за Националното външно оценяване за завършен начален етап или 4. клас.
-
485.0 KB Powerpoint презентация
Презентацията представя анализ на резултати от проучването на обучението по български език и литература въз основа на данни от външното оценяване за завършен начален етап (първи- четвърти клас).
-
Файлът представя накратко таксономиите на Б. Блум и на Р. Ебел.
-
Файлът съдържа дефиниция за валидността като ключова категория в оценяването.
-
Файлът съдържа Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020 )
-
Пидиеф файлът представя вариант по български език от зрелостния изпит през 1940 г- Струва си да се анализира. Има какво да се научи и да се изследва.
-
-
Философия на оценяване, методология, формати задачи, скала за оценяване в Международното изследване PISA'2009
-
171.5 KB Powerpoint презентация
Презентацията представя накратко същността на международното изследване на грамотността PISA'2009.
-
21.5 KB Word документ
Файлът съдържа скалата за оценяване, прилагана в международното изследване на грамотността PISA'2009.
-
Файлът представя схема на десетте ключови умения за 21 век и тенденции при тяхното подреждане.
-
Файлът съдържа текст на тема "Полицейско разследване" и тестови задачи към него. Опитайте се да анализирате какви умения се проверяват чрез решаването на такъв тип задачи.
-
Файлът съдържа художествения текст "Подаръкът" и тестови задачи към него. Опитайте се да анализирате какви умения се проверяват чрез този тип тестови задачи.
-
Файлът съдържа разрешени за публикуване задачи от изследването PISA'
-
Линкът препраща към информация на български език, публикувана от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование.
-
-
-
Презентацията представя накратко същността на международното изследване на грамотността PIRLS'2006.
-
Папката съдържа архивирани файлове с използвани от международното изследване PIRLS примерни тестови задачи към художествен и към нехудожествен текст.
-
456.5 KB Word документ
Файлът съдържа скалата за оценяване, използвана в международното изследване на грамотността PIRLS.
-
Линкът препраща към информация за международното изследване на грамотността по четене PIRLS, публикувана на сайта на Центъра за оценяване на предучилищното и училищното образование.
-
-
Папката съдържа допълнителни ресурси за процедури като латентен семантичен анализ (на английски език ), клъстърен анализ (на български език).
-
В папката има ресурси за латентен семантичен анализ - на английски език и за клъстърен анализ - на български език.
-
Папката съдържа ръководство по научно редактиране, изготвено от Европейската асоциация на научните редактори ( на български език ).
-
Файлът съдържа връзки към електронни библиотеки и бази данни, значими за научните изследвания.
-
Връзката препраща към една от най-популярните бази данни за научни изследвания и научна литература.
-
Линкът препраща към една от най-популярните електронни библиотеки и бази данни за научни изследвания. Има и ръководства за използване.
-
Това приложение ви помага да подредите библиографията, да я управлявате, вкл. цитатите.
-
Струва си да се разгледа, добро приложение, което позволява да се използва добър академичен английски език. Има опции за редактиране и за коригиране, вкл. на цитирането.
-
Папката съдържа ресурси за преглед на литературата ( на английски език ). Моля, обърнете внимание, че я предоставя www.clarivate.com, портал за научна литература, издаването и редактирането на научни текстове на английски език.
-
-
Очакван резултат от посещението на курса е създаване на проект за дизайн на бъдещата дисертация, в който е обоснован изборът на изследователски процедури. Вж. за по-подробна информация заданието по-горе.
-
Папката съдържа информация за т.нар. презентации, чрез които се провокира дискусия.
Терминът Ignite препраща към бързи и забавни презентации. Говорителите трябва да изградят своите презентации с 20 слайда, всеки от които се показва за 15 секунди, като всеки говорител разполага с 5 минути "слава".
-
-
Анкетата се попълва от докторантите, но е предназначена за преподавателя, който да се ориентира за резултатността от проведения курс:))))))
-
Файлът съдържа стандарти към подготовката на докторанти, обучавани в Докторантското училище на Факултета по педагогика. Разработката е по проект на Структурни фондове.
-
-
Новата програма ChatGPT е достатъчно умна, за да издържи престижни изпити за висшисти - макар и не с особено високи оценки.
Според професори от тези училища новият мощен чатбот с изкуствен интелект наскоро е издържал изпитите по право в четири курса в Университета на Минесота и още един изпит в Училището по бизнес в Уортън към Университета на Пенсилвания, пише CNN.
За да проверят колко добре ChatGPT може да генерира отговори на изпитите за четирите курса, преподавателите в Юридическия факултет на Университета в Минесота наскоро оцениха тестовете на сляпо. След като попълни 95 въпроса с избор между няколко отговора и 12 въпроса за есе, ботът се представи средно на ниво студент C+, като получи ниска, но положителна оценка и по четирите курса.
Всеки има собствено мнение за Chat-GPT и изкуствения интелект. Инженерите и предприемачите виждат в него нова граница: смел нов свят за изобретяване на продукти, услуги и решения. Социолозите и журналистите са притеснени, като един от известните автори на NYT Езра Клайн го нарича "машина за информационна война".
Какво е Chat-GPT?
Най-просто казано, тази технология (както и много други подобни) е нещо, което често се нарича "езикова машина", която използва статистика, обучение с подсилване и обучение под наблюдение, за да индексира думи, фрази и изречения. Въпреки че няма реална "интелигентност" (не знае какво "означава" дадена дума, но знае как се използва), тя може много ефективно да отговаря на въпроси, да пише статии, да обобщава информация и др.
Двигатели като Chat-GPT са "обучени" (програмирани и подсилени) да имитират стилове на писане, да избягват определени видове разговори и да се учат от вашите въпроси. С други думи, по-усъвършенстваните модели могат да дават страхотни отговори, когато задавате повече въпроси, и след това да съхраняват наученото за други
-
ОpenAI – ChatGPT
Чатът може да се използва и на български език.
-
Линкът отвежда към статия (на английски език ), в която се описва експеримент на психолози, възложили на изкуствения интелект да напише научна статия за себе си.
-
-
Файлът е на английски език и е ресурс на
World-class publishers like Springer Nature trust AJE to deliver high-quality English editing and manuscript preparation services to their authors.
-